Päihdetyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0602 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2016 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2017-2018) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blomqvist, Ann-Sophie |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2017-2018
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
17 | S-SA-2A, S-SA-2B | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Karina Björninen | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää päihdepolitiikan ja tuntee päihteiden käyttöön liittyvät keskeisimmät säädökset, palvelut ja vastuut. Opiskelija saa yleiskuvan päihdeongelman luonteesta ja tuntee päihdetyön yleisimmät toimintamallit sekä toteuttajatahot. Opiskelija oppii tunnistamaan päihteiden väärinkäytön ja päihderiippuvuuden sekä ymmärtää riippuvuuden vaikutuksen päihteidenkäyttäjään ja hänen omaisiinsa.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 81 h, josta kontaktiopetusta 39 h ja itsenäistä opiskelua 42 h. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Päihderiippuvuuden kehittyminen ja riippuvuuden vaikutus lähiomaisiin. Päihdehuollon palvelut, tavoitteet ja keskeiset periaatteet. Päihdetyön keskeisimmät menetelmät, ennaltaehkäisevä päihdetyö, päihdehuoltolaki.
Opiskelumateriaali
- Havio, Inkinen & Partanen (toim.) 2008. Päihdehoitotyö. Helsinki: Tammi.
- Lappalainen-Lehto, Romu & Taskinen. 2007. Haasteena päihteet. Helsinki.WSOY
- Vaasan kaupungin päihdetyön palveluopas. /www.vaasa.fi/sosiaali ja terveys/päihdehuolto/päihdetyön palveluopas
- muu opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luentoja, opintokäynti, kirjareferaatti, ryhmätyö
Arviointikriteerit
Taso 1-2: Opiskelija tuntee tärkeimmät päihdepolitiikan periaatteet, päihdetyön muodot ja ymmärtää päihteiden vaikutukset ihmiseen.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa tietämystään päihdehuollosta ja päihderiippuvuudesta asiakastapauksiin. Opiskelija osaa käyttää ja teoriassa soveltaa jonkun päihdetyön menetelmän.
Taso 5: Opiskelijalla on kyky hahmottaa päihdehuollon tilan ja tärkeyden yhteiskunnassamme, osaa tulkita päihderiippuvuuden vaikutuksen asiakkaaseen ja hänen omaisiinsa sekä soveltaa oppimansa tietoja siten, että hän asiakastilanteessa pystyisi perustelemaan erinäisiä ratkaisuehdotuksia.
Arviointimenetelmät
Kirjareferaatin tekeminen, osallistuminen ryhmätyöhön ja opintokäyntiin ja/tai vierailevan luennoitsijan tuntiin. Kirjallinen tehtävä tai tentti.