Erityispedagogiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0402 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2016 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2016-2017) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
15 | S-SA-1A | 9.1.2017 – 2.6.2017 | Heidi Blom | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
16 | S-SA-1B | 9.1.2017 – 2.6.2017 | Heidi Blom | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy erityiskasvatuksen ihmiskäsitykseen, tavoitteisiin ja käytäntöihin. Opiskelija oppii tunnistamaan ja arvioimaan erityisen tuen tarpeen.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 108h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opiskelija on suorittanut Varhaiskasvatuksen opintojakson.
Sisältö
Sosiaaliset ja emotionaaliset ongelmat kasvussa ja kehityksessä. Erityiskasvatuksen tarve. Erityislapsen tukeminen. Erityisryhmät päiväkodissa. Koulun mahdollisuus tukeen. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Tuettu työllistyminen.
Opiskelumateriaali
Ladonlahti, T. & Naukkarinen, A & Vehmas, S. (toim.) 1998. Poikkeava vai erityinen?: erityispedagogiikan monet ulottuvuudet. Jyväskylä. Atena.
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. PS-Kustannus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö.
Arviointikriteerit
Taso 4-5: Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja tehdä vertailuja erityispedagogiikan tehtäväkentässä. Opiskelija osaa muodostaa kokonaiskuvan erilaisten tekijöiden merkityksestä sosiaalialan työssä.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa ja käyttää erityispedagogiikan käsitteitä uusissa tilanteissa ja ongelmanratkaisuissa.
Taso 1-2: Opiskelija osaa selittää ja tulkita erityispedagogiikan käsitteitä.
Arviointimenetelmät
Ryhmätyö ja tentti. Numeerinen arviointi.