Suuntaava harjoittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAH0004 |
Tyyppi: | Pakollinen / Harjoittelu |
OPS: | SA 2015 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2018-2019) |
Laajuus: | 14 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy harjoittelupaikassaan sosiaalialan asiakaspalvelutyön sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyön suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen sekä arviointiin työntekijän ja asiakkaan/perheen/lapsen näkökulmasta
Opiskelija arvioi palveluihin vaikuttavia asiakkaiden, lähiympäristön ja yhteiskunnan muuttuvista tarpeista sekä muutoksista aiheutuvia kehittämistarpeita. Harjoitteluun liittyvänä tehtävänä on tarkastella sosiaalialan asiakaspalvelutyössä sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyössä tarvittavaa ammatillista osaamista ja työssä tarvittavia yhteistyöverkostoja. Lisäksi opiskelija perehtyy palvelujen talouteen ja laatuun liittyviin tekijöihin sekä pohtii oman työn kehittämisen menetelmiä ja tarkoitusta harjoittelupaikkansa toiminnan kautta.
Opiskelijan työmäärä
374h, josta harjoittelupaikalla tehtävään työhön 327h ja itsenäiseen opiskeluun 47h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
- Suuntaavaa harjoittelua edeltävät teoriaopinnot ja kaikki aikaisemmat harjoittelujaksot.
- Lastentarhanopettajan kelpoisuuden saadakseen opiskelijan täytyy tehdä harjoittelu lastentarhanopettajan ohjauksessa ja muiden sosionomitaustaisen työntekijän ohjauksessa.
- Esiopetusryhmässä harjoittelua ei voi tehdä, eikä se kerrytä opintopisteitä lastentarhanopettajan kelpoisuuteen.
- Harjoittelujaksoa ei voi suorittaa AHOT-menettelyllä
Sisältö
Erilaiset sosiaalialan asiakaspalvelutyöhön sekä lapsi-, nuoriso- ja perhetyön asiakastyön liittyvät tehtävät.
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Oppimistehtävät on suoritettu hyväksyttävästi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen työssä
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on sosiaalialan eettisten periaatteiden vastaista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Oppimistehtäviä ei ole tehty
Arviointimenetelmät
Arvioidaan periaatteella hyväksytty/hylätty erillisten arviointikriteereiden mukaan.
Lisätietoja
Suuntaavan harjoittelun voi tehdä palkallisena, josta on erillinen ohjeistus sosiaalialan Portaalissa. Palkallisena tehtävä harjoittelu tulee tehdä sosionomin koulutusta edellytettävissä työtehtävissä. Lastentarhanopettaja kelpoisuuden saadakseen palkallinen harjoittelu tulee tehdä lastentarhanopettajan sijaisena, ei lastenhoitajan ja muiden sosionomin koulutusta edellytettävissä työtehtävissä.