Kuntouttava työ
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0702 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2015 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2016-2017) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
14 | S-SA-2A | 6.3.2017 – 2.6.2017 | Kati Långsjö, Marika Kuusi-Kotimäki, Sara Schogster | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
15 | S-SA-2B | 6.3.2017 – 2.6.2017 | Kati Långsjö, Marika Kuusi-Kotimäki, Sara Schogster | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa kokonaiskuvan moniammatillisesta kuntoutuksesta ja tuntee sosiaalisen, kasvatuksellisen, ammatillisen ja lääkinnällisen kuntoutuksen menetelmiä toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tuntee eri tavoin tuotettuja hyvinvointipalveluita niin että kykenee ohjaamaan asiakkaita tarkoituksenmukaisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija tietää kuntouttavan työtoiminnan tavoitteet ja keinot. Opiskelija ymmärtää kuntoutuksen mahdollisuudet terveyden edistämisessä ja toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija tuntee eri tavoin tuotettuja lääkinnällisen kuntoutuksen palveluita niin, että kykenee ohjaamaan asiakkaita tarkoituksenmukaisesti hakemaan kuntoutuspalveluja. Opiskelija osaa ohjata asiakasta käyttämään apuvälineitä kotona kuntoutumisen ja selviytymisen tukena.
Opiskelijan työmäärä
Luento-opetusta 52 tuntia, harjoituksia verkossa 26 tuntia, omatoimista opiskelua 94 tuntia. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Kuntoutuminen, kuntoutuksen tavoitteet ja kehityssuunnat. Sosiaalisen kuntoutuksen eri muodot. Palveluohjaus. Kasvatuksellinen kuntoutus, ammatillinen erityisopetus, ammatillinen kuntoutus, työvoimahallinnon palvelujärjestelmä ja kuntouttava työtoiminta. Lääkinnällisen kuntoutuksen eri muodot, apuvälineet ja niiden hankinta, KELA:n kuntoutusetuudet.
Opiskelumateriaali
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki.WSOY, 2004 - Sosiaali- ja terveysministeriö 2001. Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja. Helsinki. STM. - Haataja (toim.).
Verkkomateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, harjoitukset, oppimistehtävien tekeminen verkkoympäristössä
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija osaa arvioida kuntoutusjärjestelmän toimivuutta ja kehittää kuntoutusmuotoja asiakaslähtöisesti
Tasot 1-2: Opiskelija tunnistaa ammatillisen, kasvatuksellisen, sosiaalisen ja lääkinnällisen kuntoutuksen työmenetelmiä
Tasot 3-4: Opiskelija osaa soveltaa kuntoutuksen menetelmiä asiakastapauksiin ja yhdistellä kuntoutusmenetelmiä toimiviksi kuntoutuspoluiksi
Tasot 1-2: Opiskelija tunnistaa ammatillisen, kasvatuksellisen, sosiaalisen ja lääkinnällisen kuntoutuksen työmenetelmiä
Arviointimenetelmät
Verkkotehtävien suorittaminen. Tentti. Numeerinen arviointi.