Sosiaalialan ammattietiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2015 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Bragge, Aira |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
16 | S-SA-1A | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Aira Bragge | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
17 | S-SA-1B | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Joni Suvanto | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
18 | S-SA-1C | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Aira Bragge | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy eettisiin kysymyksiin ja oppii huomioimaan toiminnassaan ympäristön ja yhteiskunnan eettiset vaatimukset. Opiskelija muodostaa käsityksen suomalaisen yhteiskunnan ja sosiaalialan eettisestä perustasta ja jäsentää yhteisöstä ja yhteiskunnasta sekä yksilön tarpeista nousevia sosiaalipoliittisia tavoitteita sosiaalipalveluissa. Opiskelija sisäistää ammatin eettiset periaatteet ja menettelytavat.
Opiskelijan työmäärä
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Eettiset arvoperustat; yksilön vastuu, velvollisuudet ja moraali. Suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion sekä sosiaalialan arvot, tavoitteet ja ihmiskäsitykset. Sosiaalialan eettiset periaatteet. Työntekijän arvot ja eettinen vastuu. Asiakkaiden arvot, normit ja kulttuuritaustat.
Opiskelumateriaali
Arki, arvot, elämä, etiikka. Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Talentia 2005 http://www.talentia.fi/files/1649_Etiikkaopas2005.pdf
Juujärvi, Myyry & Pesso (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. -soveltuvin osin.
Räikkä, J., Kotkavirta, J. & Sajama, S. (1995). Hyvä ammattilainen: johdatus ammattietiikkaan. Helsinki: Painatuskeskus. -soveltuvin osin
Sajama,S. 1993. Arkipäivän filosofiaa:kertomus ihmisestä tiedon hankkijana ja arvoratkaisujen tekijänä 2.p. Helsinki. Kirjayhtymä. -soveltuvin osin.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, ryhmätehtäviä, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (reflektointi) sosiaalialan ammattieettisestä näkökulmasta, myös kriittisesti. Opiskelija osaa keskustella sosiaalialaan liittyvistä eettisistä ongelmatilanteista. Opiskelija osaa ratkaista sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä ristiriitatilanteita. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja on halukas osallistumaan oman alansa kehittämiseen.
Taso 3-4: Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa (reflektointi) sosiaalialan ammattieettisestä näkökulmasta, myös kriittisesti. Opiskelija osaa pohtia yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opiskelija osaa ratkaista yhdessä toisten kanssa sosiaalialan työssä ilmeneviä eettisiä ristiriitatilanteita. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti.
Taso 1-2: Opiskelija tietää sosiaalityöhön vaikuttavat sosiaalialan työn arvot, etiikan ja ihmiskäsityksen sekä ammattieettiset periaatteet. Opiskelija osaa pohtia ohjattuna sosiaalialan työhön liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opiskelija tuntee sosiaalialan ammatin eettisen vastuun.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu pienryhmätehtäviin ja aktiivisuuteen lähiopetustunneilla. Numeerinen arviointi
Arvosanan korottaminen tapahtuu tenttien uusintatenttipäivänä.