Sosiaalipalvelutyön kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAS0214 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2014V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2017) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Bragge, Aira |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
7 | S-SA-3SP, S-SA-3SPV | 9.1.2017 – 28.4.2017 | Aira Bragge | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
• Opiskelija perehtyy sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiin.
• Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen sosiaalipalvelutyön kehittämisessä.
• Opiskelija osaa käyttää sosiaalialan asiakastyössä syntyvää tietoa työn kehittämisen välineenä.
Opiskelijan työmäärä
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Perus- ja ammattiopinnot
Sisältö
Toimijalähtöinen kehittäminen, arviointisuunnitelma, sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarviointimenetelmiä
Opiskelumateriaali
Auranen Johanna, Hakalisto Arja, Hiltunen-Toura Maarit, Hämäläinen-Abdessamad Maija, Kaski Päivi, Myllärinen Tarja, Sipilä Anita, Sutela Riikka & Väisänen Raija 2005. Arviointi osana sosiaalialan kehittämistä. Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisuja A. 1:2005.
Colin, Robson 2001. Käytännön arvioinnin perusteet: opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Tampere.
Seppänen-Järvelä, Riitta 1999. Luottamus prosessiin. Kehittämistyön luonne sosiaali- ja terveysalalla. STAKES. Tutkimuksia 104.
Seppänen-Järvelä, Riitta & Vataja Katri (toim.) 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Juva.
Toikko, Timo 2012. Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. Tampere.
Opettajan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, toiminnallisia menetelmiä, keskusteluja, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
TASO K5
•Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (sosiaalialan työssä).
•Opiskelija osaa yhdistää teorian ja käytännön (muodostamaan kokonaisuuden)
•Opiskelija osaa luoda kehittämistarpeiden pohjalta uudenlaisen toimintatavan (sosiaalialan työssä).
TASO H3-H4
•Opiskelija analysoi omaa toimintaansa (reflektointi, SWOT), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa vertailla sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä (hyödyt ja haitat)
•Opiskelija osaa käyttää (soveltaa) sosiaalialan asiakastyössä syntyvää tietoa työn kehittämisen välineenä.
TASO T1-T2
•Opiskelija tietää sosiaalipalvelutyön itse- ja vertaisarvioinnin menetelmiä.
•Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen sosiaalipalvelutyön kehittämisessä.