Ikääntyneiden toimintakyvyn tukeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0704 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2014V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2016) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Palosaari, Sinikka |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
11 | S-SA-2A | 7.3.2016 – 4.6.2016 | Sinikka Palosaari | Suomi | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
12 | S-SA-2B | 7.3.2016 – 4.6.2016 | Sinikka Palosaari | Suomi | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
13 | S-SA-2VK | 7.3.2016 – 4.6.2016 | Sinikka Palosaari | Suomi | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutukset ikääntyvän toimintakykyyn sekä siihen liittyvät ajankohtaiset tutkimukset. Opiskelija tuntee erilaiset toimintakyvyn mittaamisen ja tukemisen menetelmät sekä osaa soveltaa niitä käytännön asiakastilanteissa. Opiskelija perehtyy gerontologiseen sosiaalityöhön. Opiskelija osaa laatia ja toteuttaa toimintaa tukevan tuokion.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 81 t, josta lähiopetusta 40 t ja itsenäistä opiskelua 41 t. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Ikääntyminen ja toimintakyky, tutkimukset, toimintakyvyn mittaamisen menetelmät, toimintakyvyn tukemisen menetelmät, gerontologinen sosiaalityö.
Opiskelumateriaali
1) T. Eloranta & Punkanen. T 2008. Vireään vanhuuteen. Helsinki. Tammi. Hygieia-sarja.
2) E. Heikkinen & Marin M. (toim.) 2003. Vanhuuden voimavarat. (soveltuvin osin). Vammala. Tammi.
3) Opettajan jakama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut ja toiminnallisen tuokion suunnittelu ja toteuttaminen.
Arviointikriteerit
TASO 5: Opiskelija tietää toimintakyvyn eri tasot ja osaa arvioida niihin tarvittavat toimintakyvyn tukemisen menetelmät. Opiskelija tuntee ajankohtaisen tutkimuksen sekä osaa soveltaa sitä käytäntöön. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää toimintakyvyn menetelmiä ottaen huomioon ikääntyneiden erityispiirteet. Opiskelija osallistuu aktiivisena jäsenenä toiminnallisen tuokion suunnitteluun ja toteutukseen.
TASO 3: Opiskelija tietää toimintakyvyn muutokset ja kykenee käyttämään toimintakyvyn mittaamisen menetelmiä sekä tunnistaa niitä toimintakyvyn ylläpitämisessä. Opiskelija tuntee ajankohtaista tutkimusta osana käytäntöä. Osallistuu aktiivisena jäsenenä toiminnalliseen tuokioon.
TASO 1: Opiskelija tuntee ikääntymiseen liittyviä toimintakyvyn muutoksia. Tietää toimintakyvyn mittaamisen menetelmiä. Osallistuu toiminnalliseen tuokioon.
Arviointimenetelmät
Tentti/tehtävä 50 %, raportti (toiminnallinen tuokio) 50 %.