Vammaistyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0601 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2014 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2015-2016) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Långsjö, Kati |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
11 | S-SA-1VK | 31.8.2015 – 19.12.2015 | Kati Långsjö | Suomi | 14.8.2015 – 13.10.2015 |
12 | S-SA-2A | 1.9.2015 – 19.12.2015 | Kati Långsjö | Suomi | 21.8.2015 – 13.9.2015 |
13 | S-SA-2B | 1.9.2015 – 19.12.2015 | Kati Långsjö | Suomi | 21.8.2015 – 13.9.2015 |
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2018-2019.
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy vammaisuuden ja vajaakuntoisuuden yleisimpiin ilmenemismuotoihin sekä vammaistyön periaatteisiin, menetelmiin ja lainsäädäntöön. Opiskelija saa valmiuksia työskennellä vammaisten ja heidän perheidensä kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 81 tuntia, josta kontaktiopetusta 39 tuntia ja itsenäistä opiskelua 42 tuntia. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Vammaisuus ja vajaakuntoisuus ilmiöinä. Vammaisten ja vajaakuntoisten asema yhteiskunnassa. Vammaisuuden kokeminen ja kohtaaminen. Vammaisuus ja vajaakuntoisuus yksilön ja perheen kriisinä. Vammaispalvelut ja erityishuolto. Vammaispalveluihin liittyvä lainsäädäntö.
Opiskelumateriaali
Malm, M. et al. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. Helsinki. Vehmas, Simo 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, harjoituksia, vierailukäyntejä
Arviointikriteerit
Taso 5: Opiskelijalla on näkemyksiä vammaisuuteen liittyvästä yhteiskunnallisesta keskustelusta ja hän osaa nähdä eri tutkimussuuntauksien vaikutuksen yhteiskunnallisessa vammaiskeskustelussa.
Taso 3: Opiskelija osaa soveltaa tietämystään vammaisetuuksista asiakastapauksiin. Opiskelija osaa soveltaa esteettömyyteen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita käytännön tasolla.
Taso 1-2: Opiskelija osaa etsiä tärkeimmät yhteiskunnan tuen muodot vammaisille ja pitkäaikaissairaille sekä tunnistaa heidän tuen tarpeitaan yhteiskunnassa.
Arviointimenetelmät
Harjoituksiin ja ryhmätöihin osallistuminen, kirjallinen tehtävä tai tentti.