VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosionomikoulutus (SA) > 2014 > Vuosi 1 > Ihmisen sosialisaatio (SSAA0103)

Ihmisen sosialisaatio

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAA0103
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SA 2014
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2014-2015)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Blomqvist, Ann-Sophie
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2014-2015

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
12S-SA-1A1.9.2014 – 19.12.2014Ann-Sophie Blomqvist, Merja KaminenSuomi15.8.2014 – 21.9.2014
13S-SA-1B1.9.2014 – 19.12.2014Merja Kaminen, Tytti Hyttilä-HuhtaSuomi15.8.2014 – 21.9.2014

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii ymmärtämään sosiaalipedagogisen ja kehityspsykologisen ajattelutavan. Opiskelija oppii ymmärtämään keskeiset kehityspsykologiset teoriat ja käsitteet lapsuudessa ja oppii sosiaalipedagogisen työn perusteet. Opiskelija perehtyy ihmisen sosialisaatioon,yksilöllisiin eroihin, kehitykseen ja hyvinvointia tukeviin toimintoihin erilaisissa toimintaympäristöissä.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta 68h lähiopetusta ja 67h ítsenäistä opiskelua.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Sisältö

Lapsen psyykkinen ja sosiaalinen kehitys. Sosiaalipedagoginen työskentelytapa. Madsenin kukka. Bronfenbrennerin teoria. Kiintymyssuhdeteoria. Temperamentti. Itsetunto ja minän kokeminen ihmissuhteissa. E

Opiskelumateriaali

Hämäläinen, J. & Kurki, L. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo. WSOY.1997.
Keltikangas-Järvinen. L. 2010. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: WSOY
Kurki, L. & Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Oy Finn Lectura Ab. 2006.
Nurmi, J-E.ym. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY Oppimateriaalit Oy. 2006.
Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa - vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Juva. PS-kustannus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Oppimistehtävä, ryhmäharjoitukset, ryhmätehtävät, luennot ja itsenäinen opiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 5: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa suhteessa omaan sosialisaatioprosessiin, osaa peilata asioita teoriasta kokemuksiin.
Taso 3-4: Opiskelija näkee sosiaalipedagogiikan ja kehityspsykologian roolin ja osaa jäsentää sosialisaation ja kasvatuksen sekä kehityksen merkityksen sekä arvioida miten se tulee näkyviin valitussa kontekstissa.
Taso 1-2: Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogisen ja kehityspsykologisen työn perusteet ja tunnistaa kasvatuksen, kehityksen ja sosialisaation merkityksen yhteiskuntapoliittisesti.

Arviointimenetelmät

Luentoihin osallistuminen, ryhmätyön suorittaminen ja esittäminen, esseen kirjoittaminen.


Takaisin