VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > UUDO- erikoistumiskoulutus (S-UD) > UUDO2021 > Vuosi 1 > Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut ja tiedonhallinta (UU00BG22)

Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut ja tiedonhallinta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: UU00BG22
OPS: S-UD UUDO2021
Taso: Erikoistumiskoulutus
Opiskeluvuosi: 1 (2021-2022)
Laajuus: 10 op
Vastuuopettaja: Saikkonen, Sanna
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2021-2022

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)Kieli
3002UUDO2021-1E1.8.2021 – 31.7.2022Sanna SaikkonenSuomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää tässä kokonaisuudessa tiedonhallinnan ja sote digitaalisten palvelujen käyttöön, kehittämiseen edellytettävää osaamista.



Opiskelija valitsee henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan (HOPS) osaamisprofiiliinsa sopivia ja täydentäviä opintoja alla olevista opintojaksoista:

Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen (2 op)

Tiedonhallinta tarkoittaa tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan

tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta

ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin

kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen

tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen

saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että

tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet

kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä

kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja menetelmät

toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön erityspiirteiden mukaisesti

arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin

nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät

soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan



Tiedolla johtamisosaaminen (2 op)

Tiedolla johtamisella tarkoitetaan sekä näyttöön perustuvan tiedon tuottamista että hyödyntämistä ihmislähtöisen toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteon tukena. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta edellytetään ketteriä tiedolla johtamistaitoja. Ammattilaiselta odotetaan kykyä kerätä, arvioida, analysoida ja hyödyntää tietoa ihmislähtöisesti oman ammatillisen toiminnan, työyhteisön, organisaation tasoilla suhteutettuna ammattilaisen omaan tehtävään.

Opintokokonaisuudessa perehdytään tiedolla johtamiseen ja sen lähikäsitteisiin, tiedon

arvoketjuun, erilaiseen tietoon päätöksenteossa, hiljaiseen tietoon, tiedon hyödyntämiseen

moniammatillisesta näkökulmasta, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon terminologiaan:

asiakas/potilas



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

selittää, mitä tiedolla johtaminen tarkoittaa

kuvailla tiedolla johtamisen lähikäsitteitä

eritellä tietoa, miten sitä käytetään päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveydenhuollossa

kuvailla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet

kerätä, analysoida, hyödyntää ja arvioida tietoa

arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan roolia tiedon tuottajana, käyttäjänä ja hyödyntäjänä



Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen (2 op)

Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaamisella tarkoitetaan sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevien laitteiden, välineiden ja menetelmien sekä niistä syntyvän tiedon hallintaa asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä ja seurannassa. Esimerkkinä voisi mainita tekoälyn, robotiikan ja sensorien tuottaman tiedon hyödyntämisen.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

arvioida käytetyn datan hyödyntämistä ja luotettavuutta

mitata ja arvioida asiakkaan kehon rakenteita ja toimintoja sekä suorituksia seurantalaitteilla

soveltaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä digitaalisuutta hyödyntäviä mittaus- ja seurantalaitteiden tuloksia

arvioida etäohjausvälineiden ja pelillisyyden soveltamista työkaluina asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä

soveltaa oppimaansa ja saa valmiuksia seurantiedon monialaiseen hyödyntämiseen

kuvata robotiikan hyödyntämismahdollisuuksia asiakkaan voinnin seurannassa ja kuntoutumisen edistämisessä



Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä

ympäristössä (2 op)



Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä tarkoittaa ammattilaisen osaamista tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon

palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntö. Opiskelija ymmärtää uudistuvan paradigman

muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (Hyvinvointi

ekosysteemissä). Ammattilaisen tulee osata tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä

palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa

asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun. Hän

ymmärtää ja huomioi kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon

palveluissa omassa toimintaympäristössään.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön

vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun

soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä. Ymmärtää ammattiryhmänsä roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa

selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)

tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja

vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja

tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa





Eettinen osaaminen (2 op)

Tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja

terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään

sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita. Edellä mainittujen lisäksi

osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä

monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan

työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle.

Opiskeltuaan eettistä osaamista opiskelija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija, joka osaa

soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden

suunnittelussa.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

arvioida omaa ja muiden eettistä päätöksentekoa niin, että pyrkii aktiivisesti etsimään ratkaisuvaihtoehtoja haasteellisiin tilanteisiin

tunnistaa ja ennakoida eettisiä ongelmatilanteita erilaisissa digitaalisissa järjestelmissä ja asiakaspalvelutilanteissa

eritellä tekoälyn ja robotiikan etiikkaan liittyviä erityispiirteitä

kuvata etäjohtamiseen liittyviä eettisiä haasteita



Verkkovuorovaikutus (2 op)

Verkkovuorovaikutus on tietoverkon välityksellä kahden tai useamman ihmisen välillä tapahtuvaa

vuorovaikutusta. Verkkovuorovaikutuksesta puhuttaessa voidaan viitata samanaikaiseen tai

eriaikaiseen henkilöiden väliseen vuorovaikutukseen. Verkkovuorovaikutusosaaminen on

kyky tunnistaa verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä, kyvykkyyttä hyödyntää

erilaisia digitaalisia työkaluja sekä taitoa suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita.

Ammattilaisen pitää myös osata hyödyntää sosiaalisen median ympäristöjä ammatilliseen

vuorovaikutukseen.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

nimetä verkkovuorovaikutuksen ominaisuudet

eritellä verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä

tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat verkkovuorovaikutustilanteen onnistumiseen

suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita

toimia sujuvasti erilaisissa verkkovuorovaikutustilanteissa





Verkko-ohjausosaaminen (2 op)

Verkko-ohjausosaamisella tarkoitetaan tilanteita, joissa tietoverkon välityksellä keskustellaan asiakkaan kanssa tavoitteellisesti asiakkaan tilanteisiin liittyvistä asioista, esimerkiksi asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä arjessa selviytymisestä. Asiakas ymmärretään aktiivisena oman tilanteensa asiantuntijana. Verkko-ohjausosaamisessa tunnistetaan asiakaslähtöisesti ohjaustarpeet sekä asiakkaan tietotekninen osaaminen, suunnitellaan tavoitteet yhteistyössä asiakkaan kanssa, toteutetaan verkko-ohjausta sekä arvioidaan ohjaustilannetta ja ohjauksen onnistumista. Verkko-ohjaaja osaa myös laatia ohjausmateriaalia, kuten kirjallista materiaalia,äänitteitä sekä videoita.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

kuvata verkko-ohjausosaamisen sisällön ja prosessin

arvioida verkko-ohjauksen tarpeen

suunnitella verkko-ohjaustapatuman

tuottaa kirjallisesti verkko-ohjausmateriaalia

arvioida verkko-ohjausosaamista



Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen (2 op)

Sote-alan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen on tämän osaamisalueen ydintä ja se käsittää ihmisen osana yhteiskuntaa, yhteisöjä ja järjestelmiä, sekä ymmärtää miten palvelujen ja yhteiskunnan digitalisaatio vaikuttaa yksilön ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen, sekä ihmisten hyvinvointiin ja arkeen. Tulee osata tunnistaa ja analysoida teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta ja mahdollisia syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Tavoitteena on osata edistää osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia ihmislähtöisesti.



Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa

analysoida yhteiskunnassa tapahtuvaa teknologisoitumisen aiheuttamaa eriarvoisuutta

tiedostaa teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja (digitaaliset kuilut)

analysoida teknologisoitumisen sosiaalisista vaikutuksista, joista osaa eritellä sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

-

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Verkko-opetus


Takaisin