Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiset palvelut ja tiedonhallinta
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | UU00BG22 |
OPS: | S-UD UUDO2021 |
Taso: | Erikoistumiskoulutus |
Opiskeluvuosi: | 1 (2021-2022) |
Laajuus: | 10 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2021-2022
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli |
---|---|---|---|---|
3002 | UUDO2021-1E | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Sanna Saikkonen | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää tässä kokonaisuudessa tiedonhallinnan ja sote digitaalisten palvelujen käyttöön, kehittämiseen edellytettävää osaamista.
Opiskelija valitsee henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan (HOPS) osaamisprofiiliinsa sopivia ja täydentäviä opintoja alla olevista opintojaksoista:
Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen (2 op)
Tiedonhallinta tarkoittaa tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan
tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta
ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin
kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen
tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen
saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että
tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja menetelmät
toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön erityspiirteiden mukaisesti
arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan
Tiedolla johtamisosaaminen (2 op)
Tiedolla johtamisella tarkoitetaan sekä näyttöön perustuvan tiedon tuottamista että hyödyntämistä ihmislähtöisen toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteon tukena. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta edellytetään ketteriä tiedolla johtamistaitoja. Ammattilaiselta odotetaan kykyä kerätä, arvioida, analysoida ja hyödyntää tietoa ihmislähtöisesti oman ammatillisen toiminnan, työyhteisön, organisaation tasoilla suhteutettuna ammattilaisen omaan tehtävään.
Opintokokonaisuudessa perehdytään tiedolla johtamiseen ja sen lähikäsitteisiin, tiedon
arvoketjuun, erilaiseen tietoon päätöksenteossa, hiljaiseen tietoon, tiedon hyödyntämiseen
moniammatillisesta näkökulmasta, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon terminologiaan:
asiakas/potilas
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
selittää, mitä tiedolla johtaminen tarkoittaa
kuvailla tiedolla johtamisen lähikäsitteitä
eritellä tietoa, miten sitä käytetään päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveydenhuollossa
kuvailla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet
kerätä, analysoida, hyödyntää ja arvioida tietoa
arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan roolia tiedon tuottajana, käyttäjänä ja hyödyntäjänä
Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen (2 op)
Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaamisella tarkoitetaan sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevien laitteiden, välineiden ja menetelmien sekä niistä syntyvän tiedon hallintaa asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä ja seurannassa. Esimerkkinä voisi mainita tekoälyn, robotiikan ja sensorien tuottaman tiedon hyödyntämisen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
arvioida käytetyn datan hyödyntämistä ja luotettavuutta
mitata ja arvioida asiakkaan kehon rakenteita ja toimintoja sekä suorituksia seurantalaitteilla
soveltaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä digitaalisuutta hyödyntäviä mittaus- ja seurantalaitteiden tuloksia
arvioida etäohjausvälineiden ja pelillisyyden soveltamista työkaluina asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
soveltaa oppimaansa ja saa valmiuksia seurantiedon monialaiseen hyödyntämiseen
kuvata robotiikan hyödyntämismahdollisuuksia asiakkaan voinnin seurannassa ja kuntoutumisen edistämisessä
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä
ympäristössä (2 op)
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä tarkoittaa ammattilaisen osaamista tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntö. Opiskelija ymmärtää uudistuvan paradigman
muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (Hyvinvointi
ekosysteemissä). Ammattilaisen tulee osata tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä
palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa
asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun. Hän
ymmärtää ja huomioi kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluissa omassa toimintaympäristössään.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön
vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun
soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä. Ymmärtää ammattiryhmänsä roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa
selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)
tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja
vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja
tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Eettinen osaaminen (2 op)
Tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja
terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään
sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita. Edellä mainittujen lisäksi
osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä
monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan
työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle.
Opiskeltuaan eettistä osaamista opiskelija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija, joka osaa
soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden
suunnittelussa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
arvioida omaa ja muiden eettistä päätöksentekoa niin, että pyrkii aktiivisesti etsimään ratkaisuvaihtoehtoja haasteellisiin tilanteisiin
tunnistaa ja ennakoida eettisiä ongelmatilanteita erilaisissa digitaalisissa järjestelmissä ja asiakaspalvelutilanteissa
eritellä tekoälyn ja robotiikan etiikkaan liittyviä erityispiirteitä
kuvata etäjohtamiseen liittyviä eettisiä haasteita
Verkkovuorovaikutus (2 op)
Verkkovuorovaikutus on tietoverkon välityksellä kahden tai useamman ihmisen välillä tapahtuvaa
vuorovaikutusta. Verkkovuorovaikutuksesta puhuttaessa voidaan viitata samanaikaiseen tai
eriaikaiseen henkilöiden väliseen vuorovaikutukseen. Verkkovuorovaikutusosaaminen on
kyky tunnistaa verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä, kyvykkyyttä hyödyntää
erilaisia digitaalisia työkaluja sekä taitoa suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita.
Ammattilaisen pitää myös osata hyödyntää sosiaalisen median ympäristöjä ammatilliseen
vuorovaikutukseen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
nimetä verkkovuorovaikutuksen ominaisuudet
eritellä verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä
tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat verkkovuorovaikutustilanteen onnistumiseen
suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita
toimia sujuvasti erilaisissa verkkovuorovaikutustilanteissa
Verkko-ohjausosaaminen (2 op)
Verkko-ohjausosaamisella tarkoitetaan tilanteita, joissa tietoverkon välityksellä keskustellaan asiakkaan kanssa tavoitteellisesti asiakkaan tilanteisiin liittyvistä asioista, esimerkiksi asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä arjessa selviytymisestä. Asiakas ymmärretään aktiivisena oman tilanteensa asiantuntijana. Verkko-ohjausosaamisessa tunnistetaan asiakaslähtöisesti ohjaustarpeet sekä asiakkaan tietotekninen osaaminen, suunnitellaan tavoitteet yhteistyössä asiakkaan kanssa, toteutetaan verkko-ohjausta sekä arvioidaan ohjaustilannetta ja ohjauksen onnistumista. Verkko-ohjaaja osaa myös laatia ohjausmateriaalia, kuten kirjallista materiaalia,äänitteitä sekä videoita.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
kuvata verkko-ohjausosaamisen sisällön ja prosessin
arvioida verkko-ohjauksen tarpeen
suunnitella verkko-ohjaustapatuman
tuottaa kirjallisesti verkko-ohjausmateriaalia
arvioida verkko-ohjausosaamista
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen (2 op)
Sote-alan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen on tämän osaamisalueen ydintä ja se käsittää ihmisen osana yhteiskuntaa, yhteisöjä ja järjestelmiä, sekä ymmärtää miten palvelujen ja yhteiskunnan digitalisaatio vaikuttaa yksilön ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen, sekä ihmisten hyvinvointiin ja arkeen. Tulee osata tunnistaa ja analysoida teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta ja mahdollisia syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Tavoitteena on osata edistää osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia ihmislähtöisesti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa
analysoida yhteiskunnassa tapahtuvaa teknologisoitumisen aiheuttamaa eriarvoisuutta
tiedostaa teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja (digitaaliset kuilut)
analysoida teknologisoitumisen sosiaalisista vaikutuksista, joista osaa eritellä sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
-
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Verkko-opetus