Henkilöstöjohtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SS00BV23 |
OPS: | S-SY SSY2025 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2025-2026) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Uusi-Kakkuri, Piia |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2025-2026
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SSY2025-Y | 1.1.2026 – 31.5.2026 | Piia Uusi-Kakkuri | Suomi | 1.12.2025 – 12.1.2026 |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen:
-Osaat kuvata henkilöstöjohtamisen keskeiset tavoitteet sekä niihin ohjaavat prosessit.
-Osaat suunnitella henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämistä eli osaat uudistaa ja johtaa työyhteisöä kestävästi ja tulevaisuutta ennakoiden.
-Osaat arvioida ja kehittää työyhteisön yhdenvertaisuuden ja monikulttuurisuuden toimintatapoja.
-Osaat myös tulkita joitain keskeisiä henkilöstöjohtamista ohjaavia lakeja ja sopimuksia.
-Osaat arvioida ja kehittää omaa osaamistasi opintojakson teemojen suhteen.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktitunnit n. 22 tuntia
Seminaaripäivät n. 8 tuntia
Keskustelutehtävä n. 4 tuntia
Oppimispäiväkirja n. 60 tuntia
Roolipeli (osa kontaktitunteja)
Ryhmätyö ja vertaispalaute n. 40 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suosituksena Kestävän johtamisen ulottuvuudet 5 op sekä tiedonhaun ja tieteellisen kirjoittamisen osaaminen.
Sisältö
- Henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit ja käytännöt organisaatiossa
- Työyhteisön ennakoiva ja suunnitelmallinen kehit-täminen ja johtaminen: Lakisääteinen työyhteisön kehittämissuunnitelma-> työhyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen
- Eettinen johtaminen: yhdenvertaisuuden ja monikulttuurisuuden kehittäminen työyhteisössä
- Vuorovaikutustaitojen ja tiedonhankintataitojen kehittäminen
- Työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet, työlainsäädäntö ja sopimukset
- Haastavat tilanteet henkilöstöjohtamisessa
Opiskelumateriaali
Verkosta löytyvä materiaali (artikkelit, teokset), sekä jaetut podcastit
Opiskelijan itsensä lainaama/ostama teos, esimerkiksi:
Viitala, R. k., Asikainen, A., & Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (1. painos.). Edita.
Uudistettu painos: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.
E-kirjana Finnassa: Manka, M., & Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Talentum Media.
E-kirjana: Collin, K., & Lemmetty, S. (2019). Siedätystä johtamisallergiaan!: Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Edita.
Lehtonen, O., Saarni, S., Kinnunen, J., & Kinnunen, M. (2023). Johtaminen hyvinvointialueella: Miten ratkaista henkilöstöpula? Alma Talent.
Artikkeli esimerkkejä:
Kurashvili, M., Reinhold, K. and Järvis, M. (2023), ”Managing an ageing healthcare workforce: a systematic literature review”, Journal of Health Organization and Management, Vol. 37 No. 1, pp. 116-132. https://doi.org/10.1108/JHOM-11-2021-0411
Salminen, H., Martins, H., & Hurskainen, A. (2021). Work-Related Adversities and Resilience during the Late Career Phase in Finland–a Descriptive Qualitative Study. Organizational Science: A Global Perspective. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208226608
Lämsä, A.-M., Heikkinen, S., & Pučėtaitė, R. (2023). Social Sustainability, Leadership and Human Resource Management. South Asian Journal of Business and Management Cases, 12(1), 7-13. https://doi.org/10.1177/22779779231164518
Karsikas, E., Meriläinen, M., Tuomikoski, A. M., Koivunen, K., Jarva, E., Mikkonen, K., Oikarinen, A., Kääriäinen, M., Jounila-Ilola, P., & Kanste, O. (2022). Health care managers’ competence in knowledge management: A scoping review. Journal of nursing management, 30(5), 1168–1187. https://doi.org/10.1111/jonm.13626
Vanhanen, S. ., Raunio, M. ., Heikkilä, E. ., & Olegário, G. . (2023). How Diversity Matters in Working Life: A Literature Review in a Finnish Context . Migration Letters, 20(4), 76–87. https://doi.org/10.59670/ml.v20i4.3194
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu yhteisistä kontaktitunneista, joissa on sekä luentoja että harjoituksia ja paljon muuta vertaisoppimista, kuten pienryhmäkeskusteluja. Opintojaksolla on myös mm. ryhmätyö sekä kirjoitetaan oppimispäiväkirja.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen roolipeliin 10 % (kampus)
Muu osallistuminen 10 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Ryhmätyö 30 %
Sisältää itsearviointia ja vertaisarviointia
Lisätietoja
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmalla ylemmän korkeakoulutason opinnoilla, jos ne linkittyvät henkilöstöjohtamiseen ja vastaavat suurimmaksi osaksi opintojakson osaamistavoitteita.
Opintojakson voi ahotoida jos olet esihenkilö ja jo hallitset opintojakson osaamistavoitteet. Tällöin suunnittele, miten voisit näyttää osaamisesi ja mahdollisesti samalla näytön avulla päivittää sitä EQF7-tasolle. Lisätietoa täältä: https://uasjournal.fi/wp-content/uploads/2024/03/AHOT-suositus-YAMK-opiskelijan-osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.pdf