VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (S-SY) > SSY2025 > Vuosi 1 > Henkilöstöjohtaminen (SS00BV23)

Henkilöstöjohtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SS00BV23
OPS: S-SY SSY2025
Taso: Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2025-2026)
Lukukausi: Kevät
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Uusi-Kakkuri, Piia
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2025-2026

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3001SSY2025-Y1.1.2026 – 31.5.2026Piia Uusi-KakkuriSuomi1.12.2025 – 12.1.2026

Osaamistavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen:
-Osaat kuvata henkilöstöjohtamisen keskeiset tavoitteet sekä niihin ohjaavat prosessit.
-Osaat suunnitella henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämistä eli osaat uudistaa ja johtaa työyhteisöä kestävästi ja tulevaisuutta ennakoiden.
-Osaat arvioida ja kehittää työyhteisön yhdenvertaisuuden ja monikulttuurisuuden toimintatapoja.
-Osaat myös tulkita joitain keskeisiä henkilöstöjohtamista ohjaavia lakeja ja sopimuksia.
-Osaat arvioida ja kehittää omaa osaamistasi opintojakson teemojen suhteen.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktitunnit n. 22 tuntia
Seminaaripäivät n. 8 tuntia
Keskustelutehtävä n. 4 tuntia
Oppimispäiväkirja n. 60 tuntia
Roolipeli (osa kontaktitunteja)
Ryhmätyö ja vertaispalaute n. 40 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Suosituksena Kestävän johtamisen ulottuvuudet 5 op sekä tiedonhaun ja tieteellisen kirjoittamisen osaaminen.

Sisältö

- Henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit ja käytännöt organisaatiossa
- Työyhteisön ennakoiva ja suunnitelmallinen kehit-täminen ja johtaminen: Lakisääteinen työyhteisön kehittämissuunnitelma-> työhyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen
- Eettinen johtaminen: yhdenvertaisuuden ja monikulttuurisuuden kehittäminen työyhteisössä
- Vuorovaikutustaitojen ja tiedonhankintataitojen kehittäminen
- Työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet, työlainsäädäntö ja sopimukset
- Haastavat tilanteet henkilöstöjohtamisessa

Opiskelumateriaali

Verkosta löytyvä materiaali (artikkelit, teokset), sekä jaetut podcastit

Opiskelijan itsensä lainaama/ostama teos, esimerkiksi:
Viitala, R. k., Asikainen, A., & Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (1. painos.). Edita.

Uudistettu painos: Manka, M., & Manka, M. (2023). Työhyvinvointi (3., uudistettu painos.). Alma Talent.

E-kirjana Finnassa: Manka, M., & Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Talentum Media.

E-kirjana: Collin, K., & Lemmetty, S. (2019). Siedätystä johtamisallergiaan!: Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Edita.

Lehtonen, O., Saarni, S., Kinnunen, J., & Kinnunen, M. (2023). Johtaminen hyvinvointialueella: Miten ratkaista henkilöstöpula? Alma Talent.

Artikkeli esimerkkejä:

Kurashvili, M., Reinhold, K. and Järvis, M. (2023), ”Managing an ageing healthcare workforce: a systematic literature review”, Journal of Health Organization and Management, Vol. 37 No. 1, pp. 116-132. https://doi.org/10.1108/JHOM-11-2021-0411

Salminen, H., Martins, H., & Hurskainen, A. (2021). Work-Related Adversities and Resilience during the Late Career Phase in Finland–a Descriptive Qualitative Study. Organizational Science: A Global Perspective. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208226608

Lämsä, A.-M., Heikkinen, S., & Pučėtaitė, R. (2023). Social Sustainability, Leadership and Human Resource Management. South Asian Journal of Business and Management Cases, 12(1), 7-13. https://doi.org/10.1177/22779779231164518

Karsikas, E., Meriläinen, M., Tuomikoski, A. M., Koivunen, K., Jarva, E., Mikkonen, K., Oikarinen, A., Kääriäinen, M., Jounila-Ilola, P., & Kanste, O. (2022). Health care managers’ competence in knowledge management: A scoping review. Journal of nursing management, 30(5), 1168–1187. https://doi.org/10.1111/jonm.13626

Vanhanen, S. ., Raunio, M. ., Heikkilä, E. ., & Olegário, G. . (2023). How Diversity Matters in Working Life: A Literature Review in a Finnish Context . Migration Letters, 20(4), 76–87. https://doi.org/10.59670/ml.v20i4.3194

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu yhteisistä kontaktitunneista, joissa on sekä luentoja että harjoituksia ja paljon muuta vertaisoppimista, kuten pienryhmäkeskusteluja. Opintojaksolla on myös mm. ryhmätyö sekä kirjoitetaan oppimispäiväkirja.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen roolipeliin 10 % (kampus)
Muu osallistuminen 10 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Ryhmätyö 30 %

Sisältää itsearviointia ja vertaisarviointia

Lisätietoja

Opintojakson voi hyväksilukea aiemmalla ylemmän korkeakoulutason opinnoilla, jos ne linkittyvät henkilöstöjohtamiseen ja vastaavat suurimmaksi osaksi opintojakson osaamistavoitteita.

Opintojakson voi ahotoida jos olet esihenkilö ja jo hallitset opintojakson osaamistavoitteet. Tällöin suunnittele, miten voisit näyttää osaamisesi ja mahdollisesti samalla näytön avulla päivittää sitä EQF7-tasolle. Lisätietoa täältä: https://uasjournal.fi/wp-content/uploads/2024/03/AHOT-suositus-YAMK-opiskelijan-osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.pdf


Takaisin