Tutkimustyön lähtökohdat
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | SSYS1403 | 
| OPS: | S-SY 2022 | 
| Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 1 (2022-2023) | 
| Lukukausi: | Kevät | 
| Laajuus: | 2 op | 
| Vastuuopettaja: | Häyry, Riitta | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 3002 | SSY2021-1Y | 1.1.2022 – 31.7.2023 | Virpi Välimaa | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 | 
| 3003 | SSY2022-1Y | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Hilkka Korpi | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 | 
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-	perustella tutkimuksen toteutuksen valinnat kulloinkin valitun tieteenfilosofisen lähestymistavan perusteella
- suunnitella tutkimusprosessin vaiheet
- valita tutkimukselle kulloinkin sopivan tutkimustyypin
- suunnitella ja toteuttaa eettisesti kestävät ratkaisut tutkimus- tai kehittämistyössä
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 54 h 
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 14 h 
- mistä itsenäistä opiskelua: 40 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
-
Sisältö
- tieteenfilosofiset lähestymistavat
- tutkimusprosessi
- tutkimustyypit
- tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu alueelliseen tutkimustoimintaan
Kansainvälisyys
Opiskelija tutustuu kansainväliseen menetelmäkirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
-	luento-opetus
-	harjoitustehtävä, joka toimii opintosuorituksena
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija
- kuvaa esimerkinomaisesti tieteenfilosofisia lähestymistapoja
- kuvaa esimerkinomaisesti tutkimusprosessin vaiheita
- kuvaa esimerkinomaisesti tutkimustyyppejä
- kuvaa esimerkinomaisesti tutkimus- ja kehittämistyön eettisiä periaatteita
Taso 3: opiskelija
- kuvaa tieteenfilosofiset lähestymistavat ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa tutkimusprosessin vaiheet ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa keskeiset tutkimustyypit ja perustelee sopivan tutkimustyypin valinnan tutussa kontekstissa
- kuvaa tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset eettiset periaatteet ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
Taso 5: opiskelija
- tarkastelee analyyttisesti tieteenfilosofisia lähestymistapoja ja valitsee uuteen kontekstiin sopivan tieteenfilosofisen lähestymistavan huolellisesti perustellen
- soveltaa tietoaan tutkimusprosessista huolellisesti perustellen ja joustavasti
- tarkastelee analyyttisesti tutkimustyyppejä ja valitsee uuteen kontekstiin sopivan tutkimustyypin huolellisesti perustellen
- tarkastelee analyyttisesti tutkimus- ja kehittämistyön eettisiä periaatteita ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
Arviointimenetelmät
- harjoitustehtävä 100 %, numeerinen arviointi
Harjoittelu
-
Lisätietoja
-
