Innovaatiojohtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1203 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2014 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2015-2016) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Valkama, Katja |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | S-SY-2Y | 31.8.2015 – 19.12.2015 | Katja Valkama | Suomi | 14.8.2015 – 13.10.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa innovaatiojohtamisen keskeiset elementit, tasot ja tavoitteet, hallitsee keskeisimmät menetelmät ja kykenee arvioimaan ja ennakoimaan muutostarpeita asetettujen ongelmien pohjalta. Opiskelija osaa suunnitelmallisesti kehittää innovatiivisuuden tunnistamista, yhteistyön mahdollistamista ja luovuuden strategista hyödyntämistä organisaatiossa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h
Sisältö
• Innovaatiojohtamisen peruselementit ja -käsitteet
• Luovuus ja ideoiden kiteyttäminen
• Organisaation luovuus
• Innovaatioiden levittäminen ja käyttöönotto
• Menetelmät, kuten käyttäjälähtöisyys, prosessin johtaminen, palvelumuotoilu
• Tulokset ja mittaaminen
Opiskelumateriaali
Sosiaali- ja terveysministeriö 2011. Investointi kestävään terveyteen ja hyvinvointiin. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan linjaukset. http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2765155&name=DLFE-15358.pdf
Ville Valovirta & Jukka Hyvönen (toim.) 2011. Julkisen sektorin innovaatioprosessit ja innovaatiojohtaminen. Julkaisun linkki ei toimi, pdf opettajalta.
Hannu Hämäläinen, Tuula Jäppinen & Sirkku Kivisaari 2011. Mihin innovaatioita tarvitaan sosiaali- ja terveysalalla? http://www.julkari.fi/handle/10024/102881
Sirkku Kivisaari, Lauri Kokkinen, Juhani Lehto & Eveliina Saari 2009. Sosiaali- ja terveydenhuollon systeemisen innovaation johtaminen. Kahden tapaustutkimuksen opetuksia. www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2504.pdf
OECD Committee for Industry, Innovation, and Entrepreneurship 2009. New nature of innovation. www.newnatureofinnovation.org/full_report.pdf
Muu opintojaksolla sovittu kirjallisuus
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento- ja workshop-opetusta 24 h, itsenäistä opiskelua 111 h (yht. 135 h).
Arviointikriteerit
Taso 1:
- opiskelija tuntee innovaatiojohtamisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan näkökulmasta
- tuntee innovaatiotoiminnan periaatteita
Taso 3:
- opiskelija ymmärtää innovaatiojohtamisen tärkeyden sosiaali- ja terveysalan toiminnassa
- ymmärtää miten hyödyntää innovaatiojohtamisen elementtejä
Taso 5:
- opiskelija kykenee arvioimaan ja ennakoimaan muutostarpeita asetettujen ongelmien pohjalta
- osaa suunnitelmallisesti kehittää innovatiivisuuden tunnistamista, yhteistyön mahdollistamista ja luovuuden strategista hyödyntämistä.
- opiskelija hallitsee keskeisimmät innovaatiojohtamisen menetelmät
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu opetukseen osallistumisesta, itsenäisten oppimistehtävien arvioinneista sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1-5).