VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (S-SY) > 2013 > Vuosi 2 > Tulevaisuuden tekeminen (SSYS1301)

Tulevaisuuden tekeminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSYS1301
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SY 2013
Taso: Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2014-2015)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Peltomäki, Pirjo
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2014-2015

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
4S-SY-2Y22.8.2014 – 19.12.2014Hanna-Leena Melender, Ulla IsosaariSuomi15.8.2014 – 14.9.2014

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämisprojektin. Opiskelija hallitsee keskeiset laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmät sekä osaa analysoida työelämän muutostarpeita ja skenaarioita.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 32 h
- itsenäistä opiskelua 103 h

Sisältö

• Tutkimusmenetelmät
• Kehittämistyön menetelmät
• Tutkimusavusteinen työelämän kehittäminen

Opiskelumateriaali

Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus. Tampere, Vastapaino.
Ernvall, R., Ernvall, S. & Kaukkila, S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. WSOY: Helsinki.
Field, A., 2013. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London, Sage.
Heikkilä, T. (2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Karjalainen, L. 2006. SPSS-perusteet 13.0. Pii-kirjat: Mikkeli.
Kyngäs, H. & Vanhanen, L. 1999. Sisällönanalyysi. Hoitotiede 11 (1):3-12.
Metsämuuronen, J. 2003 tai uudempi. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp: Helsinki (osin)
Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Lähiopetusta 24 h, joista 8 h pakollisia harjoituksia, itsenäistä opiskelua ja seminaariluonteista opetusta 103 h (yht. 135 h).

Arviointikriteerit

Taso 5:
- osaa suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämisprojektin
- osaa arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia
- osaa soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä
- opiskelija osaa analysoida työelämän muutostarpeita ja skenaarioita

Taso 3:
- opiskelijalla on valmiudet osallistua sosiaali- ja terveysalan työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämisprojektin toteutukseen
- ymmärtää tutkimus- tai kehittämistoiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa

Taso 1:
- opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan työelämälähtöisen tutkimus-/kehittämisprojektin periaatteet
- tuntee keskeiset laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmät

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu lähiopetukseen osallistumisesta,etätehtävien arvioinneista sekä opiskelijan itsearvioinnista.


Takaisin