VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (S-SY) > 2012 > Vuosi 2 > Kehittämisen työmenetelmät (SSYS1303)

Kehittämisen työmenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSYS1303
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SY 2012
Taso: Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2013-2014)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Melender, Hanna-Leena
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2013-2014

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3S-SY-2Y6.1.2014 – 30.5.2014Hanna-Leena MelenderSuomi9.12.2013 – 10.1.2014

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän kehittämishankkeisiin, ja osaa etsiä eettisesti kestäviä ratkaisuja organisaatioiden kehittämis- ja päätöksentekoprosesseissa. Opiskelija osaa integroida eri alojen tietoa oman alansa kehittämistoimintaan ja osaa laatia kehittämishankkeita varten hankesuunnitelmia. Opiskelija osaa kehittää ja innovoida erilaisia toiminnallisia kehittämisen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h

Sisältö

• Projektiosaaminen
• Työelämän tutkimusperustainen kehittäminen, kehittämistyön metodologia (esim. delfoi, toimintatutkimus, arviointitutkimus)
• Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
• Ideoiden rikastuttaminen monialaisissa verkostoissa

Opiskelumateriaali

Ramstad E & Alasoini T (toim.) 2007. Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen. TEKES.
Ruuska, K. 2012. Pidä projekti hallinnassa. Suunnittelu, menetelmät, vuorovaikutus. Talentum Media Oy. Helsinki. (Myös vuoden 2005 painosta käytetty tässä.)
TENK 2009. Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. Helsinki. Saatavissa: www.tenk.fi
TENK 2013. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. Helsinki. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. Saatavissa: www.tenk.fi
Toikko, Timo & Teemu Rantanen 2009, Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Lähiopetusta 24 h, kehittämisprojekti ryhmätyönä, itsenäistä opiskelua ja seminaariluonteista opetusta 111 h (yht. 135 h).

Arviointikriteerit

Taso 5:
- osaa etsiä eettisesti kestäviä ratkaisuja organisaatioiden kehittämis- ja päätöksentekoprosesseissa
- osaa arvioida erilaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuutta työelämän kehittämishankkeissa
- osaa integroida eri alojen tietoa oman alansa kehittämistoimintaan
- osaa kehittää ja innovoida erilaisia toiminnallisia kehittämisen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla

Taso 3:
- osaa etsiä eettisesti kestäviä ratkaisuja organisaatioiden kehittämis- ja päätöksentekoprosesseissa
- osaa soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän kehittämishankkeisiin

Taso 1:
- opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittämistyön metodologiaa

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu kehittämisprojekti arvioinnista sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1–5).


Takaisin