Muutosjohtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1302 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2011 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2012-2013) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Hakala, Paula |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-SY-2Y | 7.1.2013 – 26.4.2013 | Ossi Koskinen | Suomi | 7.12.2012 – 7.1.2013 |
3 | S-SY-1Y | 4.3.2013 – 26.4.2013 | Ossi Koskinen | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija omaa tiedot keskeisistä muutosjohtamisen teorioista ja malleista. Opiskelija osaa laatia organisaation toimintastrategian ja hänellä on valmiudet muutosprosessien suunnitteluun, toteuttamiseen sekä rakentavaan muutosviestintään. Opiskelija soveltaa johtamisen eettisiä periaatteita kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa toimia erilaisissa verkostoissa asiantuntijana ja tunnistaa muutosten vaikutukset henkilöstön osaamiseen, toimintaympäristöön ja asiakkuuksiin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h
Sisältö
• Muutosjohtamisen teoriat ja mallit
• Vaihtoehtoiset tavat tuottaa palveluja
• Kolmas sektori sosiaali- ja terveysalan toimijana
• Verkostotoiminta
• Muutoksen etiikka ja yhteiskuntavastu
Opiskelumateriaali
Aaltonen, Tapio, Mikko Luoma & Raija Rautiainen (2004). Vastuullinen johtaminen: Inhimillistä tuloksentekoa. Helsinki: WSOY.
Kotter, John P. (1996). Leading Chage. Boston (Mass.) : Harvard Business School Press.
TAI Kotter, John P. (1996). Muutos vaatii johtajuutta. Helsinki: Rastor Oy.
Juuti, Pauli & Petri Virtanen (2009). Organisaatiomuutos. Helsinki: Otava.
Stenvall, Jari & Petri Virtanen (2012). Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen: kehittämisen mallit, toimintatavat ja periaatteet. Helsinki: Tietosanoma.
Valtee, Pasi (2004). Uhkista mahdollisuuksiksi. Organisaatiomuutoksen toteuttaminen
työyhteisön haasteena. Helsinki: Työturvallisuuskeskus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetusta 24 h, itsenäistä opiskelua ja seminaariluonteista opetusta 111 h (yht. 135 h).
Arviointikriteerit
Taso 5:
- osaa laatia organisaation toimintastrategian
- opiskelijalla on valmiudet muutosprosessien suunnitteluun, toteuttamiseen sekä rakentavaan muutosviestintään
- osaa toimia erilaisissa verkostoissa asiantuntijana
Taso 3:
- opiskelija ymmärtää muutosten vaikutukset henkilöstön osaamiseen, toimintaympäristöön ja asiakkuuksiin
- ymmärtää rakentavan muutosviestinnän merkityksen
- osaa soveltaa johtamisen eettisiä periaatteita kehittämistoimintaan
Taso 1:
- opiskelija tuntee keskeiset muutosjohtamisen teoriat ja mallit
- tuntee muutosprosessien suunnitteluun periaatteet
- tuntee kehittämistoiminnan eettiset periaatteet
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu etätehtävien arvioinneista, mahdollisen kirjallisuuskuulustelun arvosanasta sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1–5).