Palveluprosessien kehittäminen ja johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2011 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Isosaari, Ulla |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | S-SY-1Y | 9.1.2012 – 1.6.2012 | Hanna-Leena Melender, Ulla Isosaari | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää organisaation toimintaprosesseja, tunnistaa näytön tasot ja asteet näyttöönperustuvan toiminnan mahdollistamiseksi, tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmärakenteet ja rahoitusjärjestelmät. Opiskelija tunnistaa kolmannen sektorin mahdollisuudet varteenotettavana palvelujen tuottajana toimialalla. Opiskelija osaa keskeiset palvelujen laadun varmistuksen menetelmät ja tunnistaa eettiset kehittämistarpeet toiminnoissa. Opiskelija osaa analysoida palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia ympäristöön.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h
Sisältö
•Näyttöön perustuva toiminta
• Prosessien johtaminen
• Laatujohtaminen
• Laatutyöskentely ja laadunvarmistus
• Toiminnan arviointi ja vaikuttavuus
Opiskelumateriaali
Korteniemi, P. & Borg P.(2008). Kohti näyttöön perustuvaa ammatillista käytäntöä. Työpapereita 23. Helsinki: Stakes.
Gomm, R. & Davis C. (Eds.) (2000). Using Evidence in Health and Social Care. London: Sage, Open University Press.
Lumijärvi, I. & Jylhäsaari J. (1999). Laatujohtaminen ja julkinen sektori. Helsinki: Gaudeamus.
Pohjola A, Kemppainen T & Väyrynen S (toim.) 2012. Sosiaalityön vaikuttavuus. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
STM (2009) Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön. Toimintaohjelma 2009-2011. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:18. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1478007
Virtanen, P. (2007). Arviointi: Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
Virtanen, P. & Wennberg M. (2005). Prosessijohtaminen julkishallinnossa. Helsinki: Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Seminaariluonteista lähiopetusta 24 h, ohjauttua verkko-opiskelua ja ryhmätyö (Moodle) sekä itsenäistä opiskelua 111 h (yht 135 h)
Arviointikriteerit
Taso 5:
- opiskelija osaa arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa näyttöönperustuvan toiminnan periaatteiden mukaan
- hallitsee laatutyön periaatteet ja osaa soveltaa laadun ja arvioinnin menetelmiä
Taso 3:
- opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet
- ymmärtää rahoitusjärjestelmien periaatteet ja vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaan
- ymmärtää laatutyön ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Taso 1:
- opiskelija tuntee näytön tasot ja asteet näyttöönperustuvan toiminnan mahdollistamiseksi
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmärakenteet ja rahoitusjärjestelmät
- tuntee keskeiset laadun ja arvioinnin menetelmät
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana määräytyy verkko-opiskelutehtävien suorittamisesta, ryhmätyön arvioinnista sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1-5).