VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (S-SY) > 2010 > Vuosi 2 > Muutosjohtaminen (SSYS1302)

Muutosjohtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSYS1302
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SY 2010
Taso: Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2011-2012)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Hakala, Paula
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2011-2012

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SY-2Y5.3.2012 – 27.4.2012Ossi KoskinenSuomi13.2.2012 – 11.3.2012

Osaamistavoitteet

Opiskelija omaa tiedot keskeisistä muutosjohtamisen teorioista ja malleista. Opiskelija osaa laatia organisaation toimintastrategian ja hänellä on valmiudet muutosprosessien suunnitteluun, toteuttamiseen sekä rakentavaan muutosviestintään. Opiskelija soveltaa johtamisen eettisiä periaatteita kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa toimia erilaisissa verkostoissa asiantuntijana ja tunnistaa muutosten vaikutukset henkilöstön osaamiseen, toimintaympäristöön ja asiakkuuksiin.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 24 h
- itsenäistä opiskelua 111 h

Sisältö

• Muutosjohtamisen teoriat ja mallit
• Vaihtoehtoiset tavat tuottaa palveluja
• Kolmas sektori sosiaali- ja terveysalan toimijana
• Verkostotoiminta
• Muutoksen etiikka ja yhteiskuntavastu

Opiskelumateriaali

Aaltonen, Tapio, Mikko Luoma & Raija Rautiainen (2004). Vastuullinen johtaminen: Inhimillistä tuloksentekoa. Helsinki: WSOY.
Kotter, John P. (1996). Leading Chage. Boston (Mass.) : Harvard Business School Press.
TAI Kotter, John P. (1996). Muutos vaatii johtajuutta. Helsinki: Rastor Oy.
Juuti, Pauli & Petri Virtanen (2009). Organisaatiomuutos. Helsinki: Otava.
Stenvall, Jari & Petri Virtanen (2012). Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen: kehittämisen mallit, toimintatavat ja periaatteet. Helsinki: Tietosanoma.
Valtee, Pasi (2004). Uhkista mahdollisuuksiksi. Organisaatiomuutoksen toteuttaminen
työyhteisön haasteena. Helsinki: Työturvallisuuskeskus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Lähiopetusta 24 h, itsenäistä opiskelua ja seminaariluonteista opetusta 111 h (yht. 135 h).

Arviointikriteerit

Taso 5:
- osaa laatia organisaation toimintastrategian
- opiskelijalla on valmiudet muutosprosessien suunnitteluun, toteuttamiseen sekä rakentavaan muutosviestintään
- osaa toimia erilaisissa verkostoissa asiantuntijana

Taso 3:
- opiskelija ymmärtää muutosten vaikutukset henkilöstön osaamiseen, toimintaympäristöön ja asiakkuuksiin
- ymmärtää rakentavan muutosviestinnän merkityksen
- osaa soveltaa johtamisen eettisiä periaatteita kehittämistoimintaan

Taso 1:
- opiskelija tuntee keskeiset muutosjohtamisen teoriat ja mallit
- tuntee muutosprosessien suunnitteluun periaatteet
- tuntee kehittämistoiminnan eettiset periaatteet

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu etätehtävien arvioinneista, mahdollisen kirjallisuuskuulustelun arvosanasta sekä opiskelijan itsearvioinnista. Numeerinen arviointi (1–5).


Takaisin