Tulevaisuuden tekeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2010 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Peltomäki, Pirjo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SY-2Y | 29.8.2011 – 14.10.2011 | Paula Hakala, Ulla Isosaari, Virpi Elomaa | Suomi | 19.8.2011 – 18.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämisprojektin. Opiskelija hallitsee keskeiset laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmät sekä osaa analysoida työelämän muutostarpeita ja skenaarioita.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 32 h
- itsenäistä opiskelua 103 h
Sisältö
• Tutkimusmenetelmät
• Kehittämistyön menetelmät
• Tutkimusavusteinen työelämän kehittäminen
Opiskelumateriaali
Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus. Tampere, Vastapaino.
Ernvall, R., Ernvall, S. & Kaukkila, S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. WSOY: Helsinki.
Field, A., 2013. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London, Sage.
Heikkilä, T. (2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Karjalainen, L. 2006. SPSS-perusteet 13.0. Pii-kirjat: Mikkeli.
Kyngäs, H. & Vanhanen, L. 1999. Sisällönanalyysi. Hoitotiede 11 (1):3-12.
Metsämuuronen, J. 2003 tai uudempi. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp: Helsinki (osin)
Tuomi, J. & Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetusta 24 h, joista 8 h pakollisia harjoituksia, itsenäistä opiskelua ja seminaariluonteista opetusta 103 h (yht. 135 h).
Arviointikriteerit
Taso 5:
- osaa suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämisprojektin
- osaa arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia
- osaa soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä
- opiskelija osaa analysoida työelämän muutostarpeita ja skenaarioita
Taso 3:
- opiskelijalla on valmiudet osallistua sosiaali- ja terveysalan työelämälähtöisen tutkimus- tai kehittämisprojektin toteutukseen
- ymmärtää tutkimus- tai kehittämistoiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Taso 1:
- opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan työelämälähtöisen tutkimus-/kehittämisprojektin periaatteet
- tuntee keskeiset laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmät
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu lähiopetukseen osallistumisesta,etätehtävien arvioinneista sekä opiskelijan itsearvioinnista.