Kolmas sektori palvelujen tuottajana julkisella sektorilla
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SYS3002 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2008 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Frantz, Hans |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-SY-2Y | 24.8.2009 – 30.5.2010 | Hans Frantz | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa kokonaiskuvan kolmannen sektorin ja julkisen sektorin yhteistoiminnasta sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotannossa. Opiskelija perehtyy hyvinvointipalvelujen tuotantovaihtoehtoihin kuntien, asiakkaiden ja tuottajien kannalta.
Sisältö
Kolmas sektori käsitteenä. New Public Management kansainvälisenä trendinä palvelujen tuotannossa. Suomalainen kolmas sektori, sen laajuus ja merkitys hyvinvointipalveluille. Yhteistyö julkisen ja kolmannen sektorin välillä.
Opiskelumateriaali
- Eronen, Anne, Pia Londén, Anne Perälahti, Aki Siltaniemi, Riitta Särkelä (2006). Sosiaalibarometri 2006. Hyvinvointipalvelujen tuottajien ajankohtainen tilanne ja näkemys kansalaisten hyvinvoinnista. Helsinki: Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry.
- Laki yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta 9.8.1996/603
- Vuorinen, Marja, Riitta Särkelä, Anne Perälahti, Juha Peltosalmi, Leena Peisa, Pia Londén, Anne Eronen (2005). Vertaansa vailla, ajankohtaiskuva sosiaali- ja terveysjärjestöistä STKL ry. Helsinki
- Yeung, Anne Birgitta (2002). Vapaaehtoistoiminta osana kansalaisyhteiskuntaa ihanteista vai todellisuutta? Tutkimus suomalaisten asennoitumisesta ja osallistumisesta vapaaehtoistoimintaan. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistys YTY ry. Helsinki: Hakapaino
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luentoja 20h. vierailuja ja omatoimista työskentelyä 115h.
Arviointimenetelmät
Arviointi kirjallisten töiden perusteella, numeerinen arviointi