Tutkimus sosiaali- ja terveysalalla
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SYS2001 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SY 2008 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Koivisto, Raimo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-SY-2Y | 24.8.2009 – 30.5.2010 | Andrew Sirkka, Hannele Laaksonen | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan itsenäisen tutkimustyön perusvalmiudet: filosofisen tarkastelun ja tietokäsityksen merkityksen tutkimuksen lähtökohtana, tutkimusprosessin sekä laadullisten ja määrällisten metodien käytön ja tutkimusaineiston hankinnan.
Sisältö
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston yhteensovittami-nen. Tutkimuksen eteneminen prosessina. Määrällinen ja laadullinen tutkimus. SPSS-ohjelma tilastollisessa analyysissä.
Opiskelumateriaali
- Ernvall, R., Ernvall, S. & Kaukkila, S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. WSOY: Helsinki
- Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus kvalitatiiviseen tutkimukseen. Vastapaino: Tampere.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2003. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi: Helsinki.
- Karjalainen, L. 2006. SPSS-perusteet 13.0. Pii-kirjat: Mikkeli.
- Kyngäs, H. & Vanhanen, L. 1999. Sisällönanalyysi. Hoitotiede 11 (1):3-12.
- Metsämuuronen, J. 2003. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp: Helsinki (osin)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja itsenäinen työskentely. Lähiopetusta 24h ja itsenäistä työskentelyä 111h.
Arviointimenetelmät
Arviointi kirjallisten tehtävien perusteella, numeerinen arviointi.