Perioperatiivinen hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP2102 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2013VK |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2016) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Koskimäki, Riitta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | S-SH-3CK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Riitta Koskimäki | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
4 | S-SH-3VK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Riitta Koskimäki | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
5 | S-SH-3A | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Riitta Koskimäki | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
7 | S-SH-2CK | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Riitta Koskimäki | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää hoitotieteellistä ja lääketieteellistä tietoaan ja osaamistaan anestesian menetelmissä ja operatiivisessa hoitotyössä. Opiskelija ymmärtää hoitoon liittyvien infektioiden merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle. Opiskelija sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen omassa työskentelyssään ja potilaan hoidossa. Hän hallitsee perioperatiivisen potilaan hoitotyön auttamismenetelmät.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mista ohjattua opiskelua: 39 h
- verkkotuettu opetus: 13 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 29 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön kliininen perusosaaminen, lääkehoidon perusosaaminen, kliinisen hoitotyön menetelmät I, turvallinen lääkehoito.
Sisältö
Perioperatiivisen ja päiväkirurgisen hoitotyön lähtökohdat, erityispiirteet ja hoitotyön auttamismenetelmät. Perioperatiivisen hoitotyön laatu, yhteistyö ja luokitukset. Aseptinen toiminta perioperatiivisessa hoitotyössä, sairaalahygienia ja välinehuolto. Hoitotyön erityistilanteet, dokumentointi ja raportointi. Lääkehoito ja lääkelaskut.
Opiskelumateriaali
Ilola, T.,Heikkinen, K., Hoikka, A., Honkanen, R., Katomaa, J.,(toim.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. DUODECIM.
Lukkari, L., Kinnunen, T., Korte, R. 2010. Peroperatiivinen hoitotyö. WSOY.
Muita ajankohtaisia hoitotieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön prosessia
- osaa kriittisesti hakea,käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
-lääkelaskujen virheetön suorittaminen
Taso 3
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea,käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
- lääkelaskujen virheetön suorittaminen
Taso 1
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakea ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioida sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
- lääkelaskujen virheetön suorittaminen
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Kirjallinen tehtävä ja tentti. Lääkelaskujen hyväksytty suoritus. Numeerinen arviointi. (0-5).