Kirurginen hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP2101 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2013VK |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2016) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Autio, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | S-SH-3CK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Johanna Latvala, Ritva Alaniemi | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
4 | S-SH-3VK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Päivi Autio, Ritva Alaniemi | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa potilaan hoidon ja tuen tarpeet, sekä suunnittelee ja toimii muutosten edellyttämällä tavalla hoitotyössä. Opiskelija hallitsee keskeiset potilaan hoidossa käytettävät tutkimukset ja vaikuttavat hoitomenetelmät sekä soveltaa niitä hoitotyössä. Opiskelija toteuttaa potilaan ohjausprosessin sekä hyödyntää ajantasaista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija toimii hoitotyön eettisten ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti ja arvioi kriittisesti omaa ja työyhteisön toimintaa eettisestä näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
ohjattua opiskelua: 67 h.
itsenäistä opiskelua 68 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön kliininen perusosaaminen, lääkehoidon perusosaaminen, kliinisen hoitotyön menetelmät I, turvallinen lääkehoito.
Sisältö
Kirurgisen potilaan hoitotyö. Naisen hoitotyö. Kliinisten hoitotaitojen harjoitukset. Tutkimusmenetelmät ja tutkimusvälineiden käyttö. Lääkehoito ja lääkelaskut.
Opiskelumateriaali
Iivanainen A., Jauhiainen M., Pikkarainen P. 2010. Sairauksien hoitaminen terveyttä edistäen. Helsinki. Tammi.
Eskola K., Hytönen E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Porvoo. WSOY.
Ihme A., Rainto S. 2014. Naisen terveys. Edita.
Reunala T., Paavonen J., Rostila T. (toim.). 2003. Sukupuolitaudit. Duodecim.
Käypähoitosuositukset
Muu ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja ohjatut harjoitukset 65 h, verkkotuettu opetus 39h.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön prosessia
- osaa kriittisesti hakea,käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
-lääkelaskujen virheetön suorittaminen
Taso 3
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea,käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
- lääkelaskujen virheetön suorittaminen
Taso 1
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakea ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioida sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
- lääkelaskujen virheetön suorittaminen
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe/kirjallinen tehtävä 80 % ja/tai oppimistehtävä 20 %: numeerinen arviointi (0-5). Harjoitukset ja lääkelaskukoe: arvionti suoritettu/hylätty.