Työterveys ja terveyden edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA0705 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2013T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2016-2017) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-TH-4A, S-TH-4B | 29.8.2016 – 21.5.2017 | Anne Puska | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija arvioi työn ja terveyden välistä merkitystä ja tekee työpaikkaselvityksen. Opiskelija ohjaa asiakasta ennaltaehkäisemään sekä työhön että elämäntilanteeseen liittyviä terveysriskejä sekä tunnistaa kuntoutuksen tarpeen. Opiskelija tunnistaa työstä johtuvia sairauksia, työkykyä uhkaavia tekijöitä ja ammattitauteja sekä ohjaa asiakasta hoitoon sairauden vaatimissa tilanteissa. Opiskelija arvioi työntekijän altistumista työssä ilmeneville altisteille ja työtapaturmariskeille sekä tekee ehdotuksia terveellisemmän ja turvallisemman työpaikan kehittämiseksi yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa. Opiskelija analysoi ammatillista osaamistaan.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä:108 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 52 h,
- mistä itsenäistä opiskelua 56 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön ammattiopinnot
Sisältö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja työterveyslainsäädäntö. Työoloihin kohdistuva toiminta, työpaikkaselvitykset. Työn vaikutus terveyteen, työelämän ja työympäristön terveysriskit sekä turvallinen työympäristö. Työkyky ja sitä ylläpitävä toiminta. Työntekijän terveyden seuranta, työterveyshuoltopainotteinen sairaanhoito, työperäiset ammattitaudit, työtapaturmat ja kuntoutus. Moniammatillinen yhteistyö, motivoiva haastattelu, työnohjaus ja ammatillinen kasvu.
Opiskelumateriaali
Maninen P., Laine V., Mukala K. & Husman K. 2007. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. Vammalan kirjapaino Oy. Soveltuvin osin.
Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Työterveyslaitos. Vammalan kirjapino Oy. Soveltuvin osin.
Muu luennoitsijan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, lääkärin luennot, harjoitukset, ohjatut harjoitukset
Arviointikriteerit
Opiskelija osaa:
5.
arvioida itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti työn ja terveyden välistä merkitystä ja ohjata asiakasta ennaltaehkäisemään sekä työhön että elämäntilanteeseen liittyviä terveysriskejä.
tunnistaa asiakaskohtaisesti työstä johtuvia sairauksia ja ammattitauteja sekä ohjaa asiakasta hoitoon sairauden vaatimissa tilanteissa.
arvioida työntekijän altistumista työssä ilmeneville altisteille ja työtapaturmariskeille.
toimia moniammatillisessa tiimissä ja kehittää sitä.
arvioida ja kehittää omaa työskentelyään saadun ohjauksen ja koulutuksen perusteella.
3.
arvioida työn ja terveyden välisiä merkityksiä ja ohjaa asiakasta ennaltaehkäisemään sekä työhön että elämäntilanteeseen liittyviä terveysriskejä.
tunnistaa työstä johtuvia sairauksia ja ammattitauteja sekä ohjaa asiakasta hoitoon.
tunnistaa työntekijän altistumisen työssä ilmeneville altisteille ja työtapaturmariskeille.
toimia moniammatillisessa tiimissä.
soveltaa saadun ohjauksen ja tiedon omaan työskentelyyn.
1.
tunnistaa työn ja terveyden välisen merkityksen ja ohjaa asiakasta.
kuvata työstä johtuvia sairauksia ja ammattitauteja ja ohjaa asiakasta hoitoon .
kuvata työntekijän altistumista työssä ilmeneville altisteille ja työtapaturmariskeille.
ymmärtää työyhteisön merkityksen.
ymmärtää jatkuvan ohjausken merkityksen tulevassa ammatissa.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 0-5, aktiivinen osallistuminen tunneille