Terveydenhoitotyön ammatillinen osaaminen I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA0701 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2013T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2016-2017) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Hakala, Paula |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2016-2017
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
5 | S-TH-4A, S-TH-4B | 29.8.2016 – 23.12.2016 | Helena Leppänen, Paula Hakala | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää terveydenhoitotyön lähtökohdat ja kehitykseen vaikuttavat tekijät sekä tulevaisuuden haasteet. Opiskelija arvioi erilaisia terveyden edistämisen ja terveydenhoitotyön toimintamalleja ja työmenetelmiä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla. Opiskelija käyttää väestökohtaisia hoito-ohjelmia. Opiskelija tietää työtään ohjaavan lainsäädännön, terveyspoliittisten ohjelmien ja strategisen työn merkityksen terveydenhoitotyön perustana. Opiskelija tietää terveydenhoitotyön johtamisen keskeiset osa-alueet ja arvioi työtään niiden pohjalta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä ohjattua opetusta: 65 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Terveydenhoitotyön kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät. Terveyden edistämisen sekä terveydenhoitotyön toimintamalleja ja työmenetelmiä, väestön terveyden seurantamenetelmiä ja yhteisödiagnoosi. Terveydenhuollon lainsäädäntö ja terveyspoliittiset ohjelmat. Terveydenhuollon organisaatiomallit ja ohjausmenetelmät. Terveydenhuollon toiminnan kehittäminen, asiakastyön kehittämisen johtaminen, henkilöstötoiminnot, henkilöstövoimavarojen johtaminen, perusterveydenhuollon talous.
Opiskelumateriaali
Pietilä, A-M., Hakulinen T., Hirvonen E., Koponen P., Salminen E-M. & Sirola K. (toimituskunta). 2002. Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. WSOY.
Laaksonen, H., Niskanen, J., Ollila, S. & Risku, A. 2005. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Soveltuvin osin.
Luennoitsijan ilmoittama muu materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelu 65 t, itsenäinen opiskelu 70 t.
Arviointikriteerit
Taso 5.
Opiskelija osaa
- arvioida keskeisiä terveydenhoitotyön työmenetelmiä, jotka edistävät väestön terveyttä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla
- kuvata keskeisiä tekijöitä, jotka kehittävät asiakastyötä, henkilöstötoimintoja sekä toimintaprosesseja terveydenhuollossa
Taso 3.
Opiskelija osaa
- kuvata terveydenhoitotyön työmenetelmiä, jotka edistävät väestön terveyttä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla
- kuvata tekijöitä, jotka kehittävät asiakastyötä, henkilöstötoimintoja sekä toimintaprosesseja terveydenhuollossa
Taso 1.
Opiskelija osaa
- nimetä terveydenhoitotyön työmenetelmiä, jotka edistävät väestön terveyttä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla
- nimetä yksittäisiä asioita, jotka kehittävät asiakastyötä, henkilöstötoimintoja tai toimintaprosesseja terveydenhuollossa
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe (40%) ja tehtävä (60%).
Numeerinen arviointi 0-5.