Lasten ja nuorten hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP2106 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2013T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2015-2016) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Honkaniemi, Teija |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-TH-3A, S-TH-3B | 1.9.2015 – 30.4.2016 | Teija Honkaniemi | Suomi | 21.8.2015 – 30.10.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa lapsen ja nuoren terveys- ja sairausmuutoksia sekä näiden vaikutuksen koko perheen hyvinvointiin. Opiskelija ymmärtää lasten ja nuorten sairauksien erityispiirteet. Opiskelija hallitsee lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet sekä ymmärtää perhekeskeisen ohjauksen ja neuvonnan merkityksen. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimus- ja hoitotoimenpiteet lasten ja nuorten hoitotyössä. Opiskelija hallitsee lasten ja nuorten lääkehoidon erityispiirteet.
Opiskelija tunnistaa lasten ja nuorten yleisimmät sairaudet ja niiden syyt.
Opiskelija osaa hyödyntää ajantasaista, näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 106 h
Ohjattua opiskelua: 53 h
Itsenäistä opiskelua: 53 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kliinisen hoitotyön perusosaaminen, lääkehoidon perusosaaminen, kliinisen hoitotyön menetelmät I, turvallinen lääkehoito.
Sisältö
Lasten ja nuorten hoitotyö 4 op:
Terve lapsi ja nuori
Lastentautien perusteet
Lasten ja nuorten hoitotyön tietoperusta ja menetelmät
Ohjatut lasten hoitotoimenpiteiden harjoitukset
Lasten lääkehoito
Opiskelumateriaali
Storvik-Sydänmaa, Talvensaari ym. Lasten ja nuorten hoitotyö 2012.
Koistinen P. 2009. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Helsinki. Tammi.
Käypähoitosuositukset
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja ohjatut harjoitukset 53 h, verkkotuettu opetus 53 h.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön prosessia
- osaa kriittisesti hakea,käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
Taso 3
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea,käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
Taso 1
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakea ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioida sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
Arviointimenetelmät
Tentti ja numeerinen arviointi 0-5.
Pakollinen läsnäolo harjoitustunneilla