Terveyttä edistävä hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0105 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2012T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Laajuus: | 7 op |
Vastuuopettaja: | Leppänen, Helena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-3VK | 25.8.2014 – 20.2.2015 | Anne Puska, Ritva Alaniemi | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
2 | S-TH-3A, S-TH-3B | 1.9.2014 – 30.4.2015 | Helena Leppänen, Ritva Alaniemi, Sanna Saikkonen | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
3 | S-SH-3A | 5.1.2015 – 1.5.2015 | Anne Puska, Ritva Alaniemi | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
4 | S-SH-3B | 5.1.2015 – 5.6.2015 | Anne Puska, Ritva Alaniemi | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
5 | S-SH-3CK | 20.8.2015 – 12.2.2016 | Anne Puska, Ritva Alaniemi | Suomi | 19.8.2015 – 13.9.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja arvioi ympäristön vaikutuksia ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja suunnittelee eri-ikäisten ja eri elämänkulun vaiheissa olevien asiakkaiden terveyden edistämisen palvelujen tarvetta. Opiskelija tukee asiakkaita vaikeissa elämäntilanteissa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 189 h
- mistä ohjattua opiskelua 91 h
- mistä itsenäistä opiskelua 98 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Ympäristöterveydenhuolto, eri-ikäisten terveydenhoitopalvelut ja moniammatillinen yhteistyö, omahoito, perhekeskeinen äitiyshoitotyö, henkinen ensiapu ja kriisityön perusteet.
Opiskelumateriaali
Rokottajan käsikirja, www.ktl.fi/rokottajan käsikirja
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2008. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki
Koistinen P.2004, 2009. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Helsinki. Tammi. Soveltuvin osin.
Eskola K. & Hytönen E. 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Porvoo: WSOY. Soveltuvin osin.
Palosaari, E. 2008. Lupa särkyä. Edita. Helsinki
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelut 67 h, harjoitukset 18 h, seminaaritehtävät 6 h
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija osaa
-huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen
-toimii vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta kokeilevaa ja hapuilevaa
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä vaarantamatta itsensä ja muiden turvallisuutta
Taso 3
Opiskelija osaa
-huomioida itsenäisesti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen
-suorittaa eri-ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä vastuullisesti
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä huomioiden turvallisuuden
-Taso 5
Opiskelija osaa
-huomioida itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen ja perustelee valintaansa
-suorittaa eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä vastuullisesti ja itsenäisesti
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä huomioiden ja edistäen itsensä ja läsnä olevien turvallisuutta
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 90%, tehtävä 10%, arviointi (0-5)