Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0402 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2012H |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014-2015) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2014-2015
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
12 | S-SH-3A | 1.9.2014 – 20.2.2015 | Kerstin Siegfrids, Pirjo Peltomäki | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
13 | S-SH-3B | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Kerstin Siegfrids, Pirjo Peltomäki | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
14 | S-TH-3A, S-TH-3B | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Hanna-Leena Melender, Kerstin Siegfrids | Suomi | 15.8.2014 – 31.10.2014 |
15 | S-SH-3CK | 5.1.2015 – 1.5.2015 | Kerstin Siegfrids, Pirjo Peltomäki | Suomi | 8.12.2014 – 12.1.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tavallisimpia aineiston analyysimenetelmiä. Opiskelija osaa raportoida tutkimus/kehittämistyön tulokset suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä ohjattua opiskelua: 41 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 40 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltävät opinnot: Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I, Hoitotyön viestintä
Sisältö
Aineiston analyysimenetelmät (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen, sisältää tilastotieteen perusteet). Tutkimusraportin tai kehittämistyön raportin kirjaaminen. Tutkimustulosten tai kehittämistyön tulosten suullinen esittäminen erilaisissa tilaisuuksissa sekä kirjallinen julkaiseminen erilaisilla julkaisufoorumeilla.
Opiskelumateriaali
Ernvall, R. & Ernvall, S. 2002 Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Muu ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 28 h, harjoitukset 10 h, tentit 3 h.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä laadullisen ja määrällisen aineiston analyysin menetelmiä
- raportoida tutkimus/kehittämistyön tuloksia sekä laatia tutkimusraportin/kehittämistyön raportin ja esitellä sitä suullisesti
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata laadullisen ja määrällisen aineiston analyysin menetelmiä
- raportoida tutkimus/kehittämistyön tulokset viestivästi, osittain kriittisesti ja analyyttisesti, sekä laatia tutkimusraportista/kehittämistyön raportista ja sen suullisesta esittelystä toimivat
Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata laadullisen ja määrällisen aineiston analyysin keskeiset menetelmät ja soveltaa niitä
- osaa raportoida tutkimus/kehittämistyön tulokset viestivästi, kriittisesti ja analyyttisesti sekä laatia tutkimusraportista/kehittämistyön raportista ja sen suullisesta esittelystä toimivat, ehyet kokonaisuudet
Arviointimenetelmät
Tentit 100%. Numeerinen arviointi 0-5.