VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hoitotyö (S-SH) > 2011VK > Vuosi 2 > Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus (SSHP0202)

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP0202
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: S-SH 2011VK
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2013)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Alaniemi, Ritva
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2013

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
9S-SH-2B4.3.2013 – 7.6.2013Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Outi Vekara, Suvi Kallio, Teija HonkaniemiSuomi11.2.2013 – 4.3.2013

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää monikulttuurisen ja eettisen näkökulman merkityksen yksilön ja yhteisön terveyden ja sairauden hoidossa. Opiskelija huomio erilaisista kulttuureista tulevien asiakkaiden tarpeet. Opiskelija tuntee asiakkaan keskeiset sosiaali- ja terveyspoliittiset etuudet, oikeudet ja velvollisuudet sekä ohjaa asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 108 h, josta työjärjestyksessä olevaa opiskelua 52 h ja itsenäistä opiskelua 56 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Terveys- ja sairauskäsitykset eri kulttuureissa. Erilaisten kulttuurien kohtaaminen hoitotyössä. Sosiaali- ja terveyspolitiikka. Yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot.

Opiskelumateriaali

Abdelhamid, Juntunen & Koskinen, 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Järvikoski & Härkäpää, 2008. Kuntoutuksen perustee. WSOY.
Malm, Matero, Repo & Talvela, 2006. Esteistä mahdollisuuksiin- vammaistyön perusteet. WSOY.
Pakaslahti & Huttunen, 2009. Kulttuurit ja lääketiede. Duodecim.
Tuori & Kotkas, 2008. Sosiaalioikeus. WSOY.
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, ryhmätehtävä, harjoitukset ja opetuskeskustelu.

Arviointikriteerit

Taso 1
Opiskelija osaa:
- huomioida ohjatusti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Taso 3
Opiskelija osaa:
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet
- perustellusti etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti arvioiden omaa ja muun työyhteisön eettistä toimintaa
Taso 5
Opiskelija osaa:
- huomioida hoitotyössä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet
- kriittisesti etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa tietoa kehittäen ohjausta ja hoitotyötä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti kehittäen omaa ja muun työyhteisön eettistä toimintaa

Arviointimenetelmät

Tentti, ryhmätehtävä, numeerinen arviointi(0-5)


Takaisin