Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP0202 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2011VK |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2013) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Alaniemi, Ritva |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
9 | S-SH-2B | 4.3.2013 – 7.6.2013 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Outi Vekara, Suvi Kallio, Teija Honkaniemi | Suomi | 11.2.2013 – 4.3.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää monikulttuurisen ja eettisen näkökulman merkityksen yksilön ja yhteisön terveyden ja sairauden hoidossa. Opiskelija huomio erilaisista kulttuureista tulevien asiakkaiden tarpeet. Opiskelija tuntee asiakkaan keskeiset sosiaali- ja terveyspoliittiset etuudet, oikeudet ja velvollisuudet sekä ohjaa asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 108 h, josta työjärjestyksessä olevaa opiskelua 52 h ja itsenäistä opiskelua 56 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Terveys- ja sairauskäsitykset eri kulttuureissa. Erilaisten kulttuurien kohtaaminen hoitotyössä. Sosiaali- ja terveyspolitiikka. Yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot.
Opiskelumateriaali
Abdelhamid, Juntunen & Koskinen, 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Järvikoski & Härkäpää, 2008. Kuntoutuksen perustee. WSOY.
Malm, Matero, Repo & Talvela, 2006. Esteistä mahdollisuuksiin- vammaistyön perusteet. WSOY.
Pakaslahti & Huttunen, 2009. Kulttuurit ja lääketiede. Duodecim.
Tuori & Kotkas, 2008. Sosiaalioikeus. WSOY.
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, ryhmätehtävä, harjoitukset ja opetuskeskustelu.
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija osaa:
- huomioida ohjatusti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Taso 3
Opiskelija osaa:
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet
- perustellusti etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti arvioiden omaa ja muun työyhteisön eettistä toimintaa
Taso 5
Opiskelija osaa:
- huomioida hoitotyössä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet
- kriittisesti etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa tietoa kehittäen ohjausta ja hoitotyötä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti kehittäen omaa ja muun työyhteisön eettistä toimintaa
Arviointimenetelmät
Tentti, ryhmätehtävä, numeerinen arviointi(0-5)