Ihminen yhteiskunnan jäsenenä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP0201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2011VK |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Sundqvist-Kekäläinen, Mirva |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | S-SH-1A | 9.1.2012 – 1.6.2012 | Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja Kontiokari | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
7 | S-TH-1A | 9.1.2012 – 27.4.2012 | Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja Kontiokari | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
8 | 9.1.2012 – 1.6.2012 | Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja Kontiokari | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 | |
9 | S-SH-1VK | 9.1.2012 – 27.4.2012 | Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja Kontiokari | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
10 | S-SH-1B | 5.3.2012 – 25.5.2012 | Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja Kontiokari | Suomi | 13.2.2012 – 11.3.2012 |
11 | S-SH-1CK | 5.3.2012 – 1.6.2012 | Anne Puska, Henry Salminen, Tarja Kontiokari | Suomi | 13.2.2012 – 11.3.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee sosiologian keskeiset käsitteet sekä osaa tarkastella yhteiskunnallisia ilmiöitä ja omaa toimintaansa sosiologisesta näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestestelmän ja toiminnan. Opiskelija tuntee kestävän kehityksen perusteet ja ymmärtää niiden merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehitykseen vaikuttavat tekijät ja tärkeimmät kehitysteoriat.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 85 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 50 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei ole.
Sisältö
Sosiologian keskeiset käsitteet. Yhteiskunnan toimintajärjestelmät.
Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenne ja toiminta.Kestävän kehityksen merkitys yhteiskunnassa. Ihmisen kehittyminen ja tärkeimmät kehitysteoriat.
Opiskelumateriaali
Sulkunen, P. 1998. Johdatus sosiologiaan: käsitteitä ja näkökulmia. WSOY: Juva.
Rohweder, L. ,Virtanen, A. (toim.) 2008. Kohti kestävää kehitystä. Peddagoginen lähestymistapa. Opetusministeriön julkaisuja 2008:3. Opetusministeriö: Helsinki. (soveltuvin osin)
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, R. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY: Porvoo.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 49 h, oppimistehtävät 36 h, itsenäinen opiskelu 50 h.
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija osaa kuvata sosiologian keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon pälvelujärjestelmää ja toimintaa. Osaa kuvata joitakin ihmisen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä.
Taso 3
Osaa käyttää sosiologian keskeisiä käsitteitä kuvatessaaan yhteiskunnallisia ilmiöitä. Osaa soveltaa sosiaali-ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja toimintaa koskevaa tietoa. Opiskelija osaa kuvata keskeiset ihmisen kehitykseen vaikuttavat tekijät ja kehitysteoriat.
Taso 5
Osaa soveltaa sosiologian keskeisiä käsitteitä tarkastellessaan yhteiskunnallisa ilmiöitä ja omaa toimintaansa. Opiskelija osaa yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmää ja toimintaa koskevaa tietoa muuttuvissa tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja havainnollistaa ihmisen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä eri terioiden mukaan.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 80%, oppimistehtävä 20 %. Numeerinen arviointi 0-5.