VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hoitotyö (S-SH) > 2011VK > Vuosi 1 > Ihminen yhteiskunnan jäsenenä (SSHP0201)

Ihminen yhteiskunnan jäsenenä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP0201
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: S-SH 2011VK
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2012)
Laajuus: 5 op
Vastuuopettaja: Sundqvist-Kekäläinen, Mirva
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2012

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
6S-SH-1A9.1.2012 – 1.6.2012Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja KontiokariSuomi7.12.2011 – 15.1.2012
7S-TH-1A9.1.2012 – 27.4.2012Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja KontiokariSuomi7.12.2011 – 15.1.2012
8 9.1.2012 – 1.6.2012Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja KontiokariSuomi7.12.2011 – 15.1.2012
9S-SH-1VK9.1.2012 – 27.4.2012Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja KontiokariSuomi7.12.2011 – 15.1.2012
10S-SH-1B5.3.2012 – 25.5.2012Henry Salminen, Teija Honkaniemi, Tarja KontiokariSuomi13.2.2012 – 11.3.2012
11S-SH-1CK5.3.2012 – 1.6.2012Anne Puska, Henry Salminen, Tarja KontiokariSuomi13.2.2012 – 11.3.2012

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee sosiologian keskeiset käsitteet sekä osaa tarkastella yhteiskunnallisia ilmiöitä ja omaa toimintaansa sosiologisesta näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestestelmän ja toiminnan. Opiskelija tuntee kestävän kehityksen perusteet ja ymmärtää niiden merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehitykseen vaikuttavat tekijät ja tärkeimmät kehitysteoriat.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 85 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 50 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei ole.

Sisältö

Sosiologian keskeiset käsitteet. Yhteiskunnan toimintajärjestelmät.
Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenne ja toiminta.Kestävän kehityksen merkitys yhteiskunnassa. Ihmisen kehittyminen ja tärkeimmät kehitysteoriat.

Opiskelumateriaali

Sulkunen, P. 1998. Johdatus sosiologiaan: käsitteitä ja näkökulmia. WSOY: Juva.
Rohweder, L. ,Virtanen, A. (toim.) 2008. Kohti kestävää kehitystä. Peddagoginen lähestymistapa. Opetusministeriön julkaisuja 2008:3. Opetusministeriö: Helsinki. (soveltuvin osin)
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, R. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY: Porvoo.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot 49 h, oppimistehtävät 36 h, itsenäinen opiskelu 50 h.

Arviointikriteerit

Taso 1
Opiskelija osaa kuvata sosiologian keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon pälvelujärjestelmää ja toimintaa. Osaa kuvata joitakin ihmisen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä.

Taso 3
Osaa käyttää sosiologian keskeisiä käsitteitä kuvatessaaan yhteiskunnallisia ilmiöitä. Osaa soveltaa sosiaali-ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja toimintaa koskevaa tietoa. Opiskelija osaa kuvata keskeiset ihmisen kehitykseen vaikuttavat tekijät ja kehitysteoriat.

Taso 5
Osaa soveltaa sosiologian keskeisiä käsitteitä tarkastellessaan yhteiskunnallisa ilmiöitä ja omaa toimintaansa. Opiskelija osaa yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmää ja toimintaa koskevaa tietoa muuttuvissa tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja havainnollistaa ihmisen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä eri terioiden mukaan.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen koe 80%, oppimistehtävä 20 %. Numeerinen arviointi 0-5.


Takaisin