Terveyttä edistävä hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0103 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2011VK |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2014) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Leppänen, Helena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2014
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
9 | S-SH-3A | 7.1.2014 – 30.5.2014 | Anne Puska, Elina Kajan, Ritva Alaniemi | Suomi | 9.12.2013 – 14.3.2014 |
10 | S-SH-3CK | 1.9.2014 – 19.12.2014 | Anne Puska, Ritva Alaniemi | Suomi | 15.8.2014 – 14.9.2014 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja arvioi ympäristön vaikutuksia ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja suunnittelee eri-ikäisten ja eri elämänkulun vaiheissa olevien asiakkaiden terveyden edistämisen palvelujen tarvetta. Opiskelija tukee asiakkaita vaikeissa elämäntilanteissa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 160 h
- mistä ohjattua opiskelua 73 h
- mistä itsenäistä opiskelua 87 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Ympäristöterveydenhuolto, eri-ikäisten terveydenhoitopalvelut ja moniammatillinen yhteistyö, omahoito, perhekeskeinen äitiyshoitotyö, henkinen ensiapu ja kriisityön perusteet.
Opiskelumateriaali
Rokottajan käsikirja, www.ktl.fi/rokottajan käsikirja
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2008. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki
Koistinen P.2004, 2009. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Helsinki. Tammi. Soveltuvin osin.
Eskola K. & Hytönen E. 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Porvoo: WSOY. Soveltuvin osin.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelut 67 h, harjoitukset 18 h, seminaaritehtävät 6 h
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija osaa
-huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen
-toimii vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta kokeilevaa ja hapuilevaa
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä vaarantamatta itsensä ja muiden turvallisuutta
Taso 3
Opiskelija osaa
-huomioida itsenäisesti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen
-suorittaa eri-ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä vastuullisesti
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä huomioiden turvallisuuden
-Taso 5
Opiskelija osaa
-huomioida itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen ja perustelee valintaansa
-suorittaa eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä vastuullisesti ja itsenäisesti
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä huomioiden ja edistäen itsensä ja läsnä olevien turvallisuutta
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 90%, tehtävä 10%, arviointi (0-5)