Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2011T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2011-2012) |
Laajuus: | 7 op |
Vastuuopettaja: | Salmu, Marita |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
6 | S-TH-1A | 29.8.2011 – 27.4.2012 | Hanna-Leena Melender, Pirjo Peltomäki, Taina Huusko | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
7 | 29.8.2011 – 1.6.2012 | Anne Puska, Hanna-Leena Melender, Pirjo Peltomäki | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 | |
8 | S-SH-1A | 29.8.2011 – 1.6.2012 | Anne Puska, Pirjo Peltomäki, Virpi Välimaa | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
9 | S-SH-1B | 29.8.2011 – 1.6.2012 | Anne Puska, Riitta Koskimäki, Virpi Välimaa | Suomi | 19.8.2011 – 9.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija nimeää ja kuvaa keskeisimmät vaiheet hoitotyön ja hoitotieteen historiassa. Opiskelija tuntee hoitotyön filosofian ja etiikan perusteet. Opiskelija arvioi eettistä toimintaansa hoitotyössä. Opiskelija nimeää hoitotyön periaatteet. Opiskelija analysoi ja ratkaisee hoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia. Hoitotieteen perusteet. Opiskelija soveltaa näyttöön perustuvaa toimintaa hoitotyössä ja sen opiskelussa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 189 h
- mistä ohjattua opiskelua: 90 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 99 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Hoitotyön ja hoitotieteen historia. Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet. Hoitotieteen perusteet. Näyttöön perustuvan hoitotyön idea ja toimintatavat.
Opiskelumateriaali
Sorvettula, M. 1998. Johdatus suomalaisen hoitotyön historiaan. Helsinki. Suomen sairaanhoitajaliitto
Marriner-Tomey, A. 1994. Hoitotyön teoreetikot ja heidän työnsä. Vammala. Sairaanhoitajien koulutussäätiö.
Leino-Kilpi,H. & Välimäki,M. 2008. Etiikka hoitotyössä. Helsinki. WSOY.
Muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 40 h, seminaarit 13 h, ryhmätehtävä 13 h, verkkotuettu opetus 24 h.
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön historiallisia, filosofisia ja eettisiä perusteita
- tunnistaa hoitotyön eettisiä ongelmia
- hakea ja käyttää lähdemateriaalia.
Taso 3
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön keskeiset historialliset, filosofiset ja eettiset perusteet
- arvioida hoitotyön eettisiä ongelmia
- hakea ja käyttää lähdemateriaalia.
Taso 5
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön historialliset, filosofiset ja eettiset perusteet
- arvioida ja ratkaista hoitotyön eettisiä ongelmia
- hakea ja käyttää lähdemateriaalia.
Arviointimenetelmät
Kirjalliset tehtävät ja seminaari 100%