Viestintä ja vuorovaikutus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP0104 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2010T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Kalliokoski, Eija |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija sisäistää viestintäajattelun ja tavoitteellisen viestinnän merkityksen sekä osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan.
Opiskelija on tietoinen omista vuorovaikutustaidoistaan ja tunnistaa niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat ja luonteen.
Opiskelija saa valmiuksia toimia ammatillisessa hoitosuhteessa ja kollegiaalisessa yhteistyösuhteessa.
Opiskelija ymmärtää vuorovaikutustaitonsa jatkuvan kehittämisen merkityksen.
Opiskelija hallitsee asiatyylisen kirjoittamisen. Hän pystyy tuottamaan sisällöltään, muodoltaan ja kieleltään tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja.
Opiskelija osaa käyttää lähteitä oman tekstinsä tukena. Opiskelija tuntee tieteellisen kirjoittamisen perusteet ja saa valmiuksia opinnäytetyön kirjoittamiseen. Opiskelija hallitsee täsmällisen viittaustekniikan ja osaa viitata lähteisiin monipuolisesti ja sujuvasti.
Opiskelija osaa ilmaista itseään työelämän esiintymistilanteissa ja laatia vaikuttavan viestinnän asiakirjoja, toimia kokouksissa ja neuvotteluissa. Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen sekä yhteisön että oman työnsä kannalta ja haluaa jatkuvasti parantaa omia taitojaan.
Opiskelijan työmäärä
yhteensä 162 h
luennot 80 h
itsenäinen opiskelu 82 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Ammatillinen vuorovaikutus:
Ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat
Vuorovaikutus potilaan/asiakkaan, perheen ja hoitajan/hoitajien välillä
Ammatillisen hoitosuhteen elementtejä
Viestintä:
Omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja kehittäminen
Kirjoittamisprosessi, tekstejä ja tyylejä eri tarkoituksiin, asiatyyli
Puheviestintä, yhteisöviestintä, ryhmäviestintä
neuvottelu- ja kokoustaito, asiakirjat
lähdekirjallisuus oman tekstin tukena, opinnäytetyön kirjoittaminen
Opiskelumateriaali
Niemi, T., Nietosvuori, L. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. 1. p. Helsinki. Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, opetuskeskustelut, harjoitukset, kirjalliset tehtävät, suulliset tehtävät ja tentti
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija
- osaa tunnistaa viestintä ajattelun ja tavoitteellisen viestinnän merkityksen
- osaa hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
-osaa kertoa ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat ja luonteen
-osaa laatia asiatyylisen tekstin sekä tilanteen vaatimia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
-osaa kuvata tieteellisen kirjoittamisen perusteet ja saa auttavat valmiudet opinnäytetyön kirjoittamiseen
Taso 3
Opiskelija
- osaa luonnehtia ja ymmärtää viestintäajattelun ja tavoitteellisen viestinnän merkityksen
osaa kuvata oman viestintäosaamisensa ja vuorovaikutustaitojensa tason
- osaa eritellä ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat ja luonteen
- osaa laatia hyvän asiatyylisen tekstin sekä tarkoituksenmukaisia työ ja yhteisöelämän asiakirjoja
-osaa kirjoittaa tieteellistä tekstiä ja omaa valmiudet opinnäytetyön kirjoittamiseen
-osaa ilmaista itseään sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti työelämän edellyttämissä tilanteissa
Taso 5
Opiskelija
-osaa analysoida ja arvioida omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa analysoida ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohtia ja luonnetta ja soveltaa niitä työssään luovasti
- osaa laatia hiotun asiatyylisen tekstin sekä viimeisteltyjä tarkoituksenmukaisia työ ja yhteisöelän asiakirjoja
- osaa kirjoittaa tieteellistä tekstiä ja omaa erittäin hyvät valmiudet opiinäytetyön tekemiseen
- osaa ilmaista itseään selkeästi ja kiinnostavasti työelämän edellyttämissä tilanteissa ja osoittaa valmiutta kehittää taitojaan edelleen
Arviointimenetelmät
Osallistuminen opetukseen
suoritetut tehtävät
Tentti 4 h