VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hoitotyö (S-SH) > 2010T > Vuosi 1 > Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen (SSHA0201)

Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHA0201
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SH 2010T
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2010-2011)
Laajuus: 7 op
Vastuuopettaja: Salmu, Marita
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2010-2011

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-TH-1A30.8.2010 – 30.4.2011Hanna-Leena Melender, Johanna Latvala, Mirva Sundqvist-KekäläinenSuomi20.8.2010 – 26.9.2010
2 30.8.2010 – 4.3.2011Hanna-Leena Melender, Johanna Latvala, Mirva Sundqvist-KekäläinenSuomi20.8.2010 – 26.9.2010
3S-SH-1A25.10.2010 – 29.4.2011Hanna-Leena Melender, Marita Salmu, Mirva Sundqvist-KekäläinenSuomi4.10.2010 – 9.1.2011
4S-SH-1B25.10.2010 – 29.4.2011Marita Salmu, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Susanna AaltonenSuomi4.10.2010 – 29.10.2010

Osaamistavoitteet

Opiskelija nimeää ja kuvaa keskeisimmät vaiheet hoitotyön ja hoitotieteen historiassa. Opiskelija tuntee hoitotyön filosofian ja etiikan perusteet. Opiskelija arvioi eettistä toimintaansa hoitotyössä. Opiskelija nimeää hoitotyön periaatteet. Opiskelija analysoi ja ratkaisee hoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia. Hoitotieteen perusteet. Opiskelija soveltaa näyttöön perustuvaa toimintaa hoitotyössä ja sen opiskelussa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 189 h
- mistä ohjattua opiskelua: 90 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 99 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Hoitotyön ja hoitotieteen historia. Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet. Hoitotieteen perusteet. Näyttöön perustuvan hoitotyön idea ja toimintatavat.

Opiskelumateriaali

Sorvettula, M. 1998. Johdatus suomalaisen hoitotyön historiaan. Helsinki. Suomen sairaanhoitajaliitto
Marriner-Tomey, A. 1994. Hoitotyön teoreetikot ja heidän työnsä. Vammala. Sairaanhoitajien koulutussäätiö.
Leino-Kilpi,H. & Välimäki,M. 2008. Etiikka hoitotyössä. Helsinki. WSOY.
Muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot 40 h, seminaarit 13 h, ryhmätehtävä 13 h, verkkotuettu opetus 24 h.

Arviointikriteerit

Taso 1
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön historiallisia, filosofisia ja eettisiä perusteita
- tunnistaa hoitotyön eettisiä ongelmia
- hakea ja käyttää lähdemateriaalia.
Taso 3
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön keskeiset historialliset, filosofiset ja eettiset perusteet
- arvioida hoitotyön eettisiä ongelmia
- hakea ja käyttää lähdemateriaalia.
Taso 5
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön historialliset, filosofiset ja eettiset perusteet
- arvioida ja ratkaista hoitotyön eettisiä ongelmia
- hakea ja käyttää lähdemateriaalia.

Arviointimenetelmät

Kirjalliset tehtävät ja seminaari 100%


Takaisin