Terveyden edistämisen perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0102 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2010T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2010-2011) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Kajan, Elina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-1B | 3.1.2011 – 27.5.2011 | Elina Kajan, Ritva Alaniemi, Susanna Aaltonen | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 |
3 | 3.1.2011 – 27.5.2011 | Elina Kajan, Ritva Alaniemi, Susanna Aaltonen | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 | |
4 | S-SH-1A | 7.3.2011 – 27.5.2011 | Elina Kajan, Ritva Alaniemi, Susanna Aaltonen | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
5 | S-TH-1A | 7.3.2011 – 27.5.2011 | Elina Kajan, Ritva Alaniemi, Ritva Lehtonen, Susanna Aaltonen | Suomi | 14.2.2011 – 13.3.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden, mielenterveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat. Opiskelija tuntee seksuaaliterveyden perusteet. Opiskelija nimeää ja kuvaa keskeisimmät suomalaiset kansansairaudet ja niiden riskit sekä perehtyy kansansairauksien ehkäisyyn ja terveysongelmien vähentämiseen. Opiskelija tuntee suomalaiset ravitsemussuositukset. Opiskelija hallitsee ehkäisevän päihdetyön perusteet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 65 h
- mistä itsenäistä opiskelua 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Terveys ja mielenterveys käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Päihteet, päihteidenkäytön ilmiöt. Seksuaaliterveys. Käsitteet kansanterveystiede ja –työ, suomalaisen kansanterveyden ongelmat,
riskit sekä niiden ennaltaehkäisy.Suomalaiset ravitsemussuositukset.
Opiskelumateriaali
Ryttyläinen, Valkama (2010) Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Savola, Koskinen-Ollonqvist.Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Kuhanen, Oittinen, Kanerva, Seuri, Schubert (2010) Mielenterveyshoitotyö. WSOYpro, soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus
Arviointikriteerit
Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioida omaa ja työyhteisön eettistä toimintaa
Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- kriittisesti etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti kehittäen omaa ja muun työyhteisön eettistä toimintaa
Arviointimenetelmät
tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)