Asiantuntijuus hoitotyössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0602 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2010H |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2013-2014) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Peltomäki, Pirjo |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2013-2014
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-3CK, S-SH-4-LN, S-SH-4-PE, S-SH-4-PSY, S-SH-4-SIK, S-SH-4A, S-SH-4B | 2.9.2013 – 21.2.2014 | Eila Rasivirta, Hanna-Leena Melender, Johanna Latvala, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Päivi Autio, Pirjo Peltomäki, Riitta Koskimäki, Teija Honkaniemi | Suomi | 16.8.2013 – 13.9.2013 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää hoitotieteellisen tutkimuksen merkityksen hoitotyön laadun kehittämisessä. Opiskelija syventää ymmärrystään näyttöön perustuvasta toiminnasta hoitotyön käytännössä.
Opiskelija ottaa vastuun omasta ammatillisesta kehittymisestään asiantuntijaksi ja toimii moniammatillisen tiimin jäsenenä. Opiskelija tuntee hallinnon ja johtamisen periaatteet.
Opiskelija ymmärtää oman ammatillisuutensa kehittymisen osaamisvaatimukset ja osaa soveltaa niitä asiantuntijuusopinnoissaan.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162 h
- mistä ohjattua opiskelua: 72 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 84 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön ammatilliset perusopinnot.
Sisältö
Hoitotiede hoitotyön kehittämisessä.Hoitotyön johtaminen.
Ammatillisuuden syventäminen.
Opiskelumateriaali
Eriksson, K, Isola, A, Kyngäs, H, Leino-Kilpi, H, Lindström, UÅ, Paavilainen, E, Pietilä, A-M, Salanterä, S, Vehviläinen-Julkunen-K, Åstedt-Kurki, P. 2012. Hoitotiede. Helsinki. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Laaksonen H., Niskanen J., Ollila S., Risku A. 2005. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita.
Muu ilmoitettava materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 27 h, ryhmätyöt 20h, verkkotuettu opetus 20h.
Itsenäinen opiskelu 68 h.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä hallinnon ja johtamisen periaatteita
- nimetä hoitotieteeseen perustuvan hoitotyön käytännön, johtamisen ja koulutuksen elementtejä
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata hallinnon ja johtamisen periaatteet
- kuvata keskeiset hoitotieteeseen perustuvan hoitotyön käytännön, johtamisen ja koulutuksen elementtejä
Taso 5:opiskelija osaa
- kuvata keskeiset hallinnon ja johtamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata keskeiset hoitotieteeseen perustuvan hoitotyön käytännön, johtamisen ja koulutuksen elementtejä ja osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
Arviointimenetelmät
Tentti, numeerinen arviointi (0-5).