Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2010H |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2011-2012) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SH-2B | 29.8.2011 – 27.4.2012 | Paula Hakala | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
2 | S-SH-2A | 24.10.2011 – 23.12.2011 | Anne Puska | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 |
3 | S-TH-2A, S-TH-2B | 24.10.2011 – 27.4.2012 | Paula Hakala | Suomi | 3.10.2011 – 18.11.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan. Opiskelija osaa laatia perustellun tutkimus- tai kehittämissuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa kehittämisprojektin ja valita perustellen sopivia työmenetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä ohjattua opiskelua: 61 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 74 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltävät opinnot: Opiskelu oppimisympäristössä; Hoitotyön teoreettinen perusosaaminen
Sisältö
Tiedon, tieteen ja tutkimuksen/kehittämistoiminnan suhde. Tieteenfilosofiset lähestymistavat tutkimukseen. Tutkimusetiikka. Tiedon haku ja käsittely. Tutkimuksen/kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen laatiminen. Tutkimussuunnitelman/kehittämissuunnitelman laatiminen. Aineistonkeruumenetelmät. Projektin toteutus ja työmenetelmien käyttöönotto.
Opiskelumateriaali
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Saatavissa: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf .
Muu ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 24 h, seminaarit 20 h, tutkimusmenetelmän harjoittelua 10 h, ryhmäohjaus 5 h, tentti 2 h.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä filosofisia ja eettisiä käsitteitä, tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä sekä kehittämisprojektin vaiheita mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- nimetä tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisältöalueet, mutta ei osaa kuvata eikä soveltaa niitä tarkemmin
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön, tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien sisällön sekä kehittämisprojektien vaiheiden sisällöt, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata pääpiirteissään tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen
Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön, tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien keskeisen sisällön sekä kehittämisprojektin vaiheiden sisällöt ja soveltaa niitä perustellen uudessa kontekstissa
- kuvata tutkimus- tai kehittämissuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen perustellen
Arviointimenetelmät
Tentti 50%. Numeerinen arviointi 0-5.
Seminaarityö 50%. Numeerinen arviointi 0-5.