Terveyttä edistävä hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0103 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2010H |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2012-2013) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Leppänen, Helena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2012-2013
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-TH-3A | 27.8.2012 – 7.6.2013 | Anne Puska, Elina Kajan, Helena Leppänen, Ritva Alaniemi | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
2 | S-TH-3B | 27.8.2012 – 7.6.2013 | Anne Puska, Elina Kajan, Helena Leppänen, Ritva Alaniemi | Suomi | 13.8.2012 – 7.9.2012 |
3 | S-SH-3A | 29.10.2012 – 26.4.2013 | Anne Puska, Ritva Alaniemi, Sanna Saikkonen | Suomi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
4 | S-SH-3B | 29.10.2012 – 26.4.2013 | Anne Puska, Ritva Alaniemi, Sanna Saikkonen | Suomi | 8.10.2012 – 29.10.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja arvioi ympäristön vaikutuksia ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Opiskelija tunnistaa, arvioi ja suunnittelee eri-ikäisten ja eri elämänkulun vaiheissa olevien asiakkaiden terveyden edistämisen palvelujen tarvetta. Opiskelija tukee asiakkaita vaikeissa elämäntilanteissa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 160 h
- mistä ohjattua opiskelua 73 h
- mistä itsenäistä opiskelua 87 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Ympäristöterveydenhuolto, eri-ikäisten terveydenhoitopalvelut ja moniammatillinen yhteistyö, omahoito, perhekeskeinen äitiyshoitotyö, henkinen ensiapu ja kriisityön perusteet.
Opiskelumateriaali
Rokottajan käsikirja, www.ktl.fi/rokottajan käsikirja
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2008. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki
Koistinen P.2004, 2009. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Helsinki. Tammi. Soveltuvin osin.
Eskola K. & Hytönen E. 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Porvoo: WSOY. Soveltuvin osin.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelut 67 h, harjoitukset 18 h, seminaaritehtävät 6 h
Arviointikriteerit
Taso 1
Opiskelija osaa
-huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen
-toimii vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta kokeilevaa ja hapuilevaa
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä vaarantamatta itsensä ja muiden turvallisuutta
Taso 3
Opiskelija osaa
-huomioida itsenäisesti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen
-suorittaa eri-ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä vastuullisesti
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä huomioiden turvallisuuden
-Taso 5
Opiskelija osaa
-huomioida itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden vaikutuksen terveyden edistämiseen ja perustelee valintaansa
-suorittaa eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä vastuullisesti ja itsenäisesti
-toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä huomioiden ja edistäen itsensä ja läsnä olevien turvallisuutta
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 90%, tehtävä 10%, arviointi (0-5)