VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hoitotyö (S-SH) > 2009T > Vuosi 4 > Yhteisökeskeinen terveydenhoitotyö / Terveydenhoitotyön teoreettiset perusteet (STS2001)

Yhteisökeskeinen terveydenhoitotyö / Terveydenhoitotyön teoreettiset perusteet

Rakennetyyppi: Opintokokonaisuus / Opintojakso
Koodi: STS2001
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SH 2009T
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 4 (2012-2013)
Laajuus: 20 / 3 op
Vastuuopettaja: Nurmi, Regina
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2012-2013

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
8S-TH-4A, S-TH-4B27.8.2012 – 26.10.2012Helena LeppänenSuomi13.8.2012 – 7.9.2012

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää terveydenhoitotyön lähtökohdat, historian ja kehitykseen vaikuttavat tekijät sekä tulevaisuuden haasteet. Opiskelija tuntee terveydenhoitoyön toimintamalleja ja työmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää hoitotieteellisen tiedon ja terveydenhoitotyötä tukevan monitieteisen tietoperustan merkityksen terveyden edistämistyön perustaksi.
Opiskelija perehtyy terveyden edistämisen teoreettisiin ja toiminnallisiin perusteisiin. Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen työmenetelmät, kykenee toteuttamaan erilaisia terveydenedistämisprojekteja ja hallitsee ryhmätoiminnan työmenetelmänä.
Opiskelija ymmärtää väestön terveyden seurantamenetelmät. Opiskelija ymmärtää yhteisödiagnoosin merkityksen työnsä suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija tuntee terveyspoliittiset sekä väestökohtaiset hoito-ohjelmat.

Sisältö

Terveydenhoitotyön peruskäsitteet. Terveydenhoitotyön kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät. Terveydenhoitotyön toimintamalleja ja työmenetelmiä.
Terveyden edistämisen toimintamallit yksilö-, perhe- ja yhteisötasolla. Terveydenedistämisen työmenetelmät.
Väestön terveyden seurantamenetelmät. Yhteisödiagnoosi.

Opiskelumateriaali

- Simoila, R. 1994. Terveydenhoitajan työn kehitys, ristiriidat ja työnorientaatiot. Helsinki.STM.
- Siivola, U. 1985. Terveyssisar kansanterveystyössä. Porvoo. WSOY.
- Pietilä, A-M et al. (toim.) 2002. Terveyden edistäminen, uudistuvat työmenetelmät. Helsinki. WSOY.
- Sosiaali- ja terveysministeriö 2001. Valtioneuvoston periaatepäätös Terveys 2015 –kansanterveysohjelmasta. Helsinki

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut ja ryhmätyöskentely, case-harjoitukset, itsenäinen opiskelu.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Kirjalliset tehtävät ja/tai tentit. Numeerinen arviointi.


Takaisin