Hoitotyön ruotsi I
Rakennetyyppi: | Opintojakson osa |
---|---|
Koodi: | SHP0207A |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | S-SH 2009T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2009-2010) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
9 | S-SH-1CK | 26.10.2009 – 6.3.2010 | Anne Wähä | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 |
10 | S-SH-2B | 19.10.2009 – 19.12.2009 | Anne Wähä | Suomi | 5.10.2009 – 1.11.2009 |
11 | 29.10.2009 – 19.12.2009 | Anne Wähä | Suomi | 8.10.2009 – 8.11.2009 | |
12 | S-SH-1A | 4.1.2010 – 30.4.2010 | Anne Wähä | Suomi | 7.12.2009 – 10.1.2010 |
13 | S-TH-1A | 8.3.2010 – 20.5.2010 | Anne Wähä | Suomi | 15.2.2010 – 14.3.2010 |
14 | 4.1.2010 – 6.3.2010 | Anne Wähä | Suomi | 7.12.2009 – 10.1.2010 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy oman ammattialansa kirjalliseen viestintään. Opiskelija toimii ruotsin kielellä oman alansa perusasiakastilanteissa ja tiedostaa alan viestinnän erityispiirteet. Opiskelija keskustelee ja kirjoittaa ammatillisista aiheista ja hankkii syventävää tietoa valitsemastaan ammatillisesta osa-alueesta. Opiskelija käyttää ruotsia hankkiessaan tietoa opiskelujensa aikana sekä työelämässä. Opiskelija asennoituu myönteisesti kielten oppimiseen
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä: 54 h
- Työjärjestyksessä: 18 h
- Virtuaaliopinnot: 16 h
- Itsenäinen opiskelu: 20 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Valmentava ruotsi ja/tai toisen asteen ruotsin opinnot
Sisältö
Oman ammattialan tekstit, työelämän viestintätilanteet, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kirjoittamisharjoitukset, oppisisältö on integroitu omaan ammattialaan,pääpaino kirjallisissa harjoituksissa
Opiskelumateriaali
Annetaan opintojakson alussa/aikana
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Keskustelut, kirjalliset harjoitukset, pari- ja ryhmätyöt
Arviointikriteerit
Taitotaso 1
Opiskelija pystyy osallistumaan tavallisimpiin ennakoitaviiin työelämän kielenkäyttötilanteisiin ja käyttää yksinkertaisia rakenteita ja yksittäisiä sanoja viestinnässään. Opiskelija kehittää kurssin aikana oman alan sanaston hallintaa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tavallisimmista ennakoitavista työelämän kielenkäyttötilanteista ja käyttää rakenteita ja fraaseja viestinnässään kutakuinkin idiomaattisesti. Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana opittua oman alan sanastoa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 5
Opiskelija selviytyy hyvin erilaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa ja hallitsee rakenteet hyvin ja käyttää niitä monipuolisesti. Opiskelija käyttää idiomaattisesti ja laajasti oman alan sanastoa ja ilmaisuja. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen. Opiskelija haluaa koko ajan kehittää kielitaitoaan.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, hyväksytyt harjoitustyöt, kirjallinen tentti, numeerinen arviointi 0-5
Päättötodistukseen tulee valtionhallinnon kielitutkinnon arvosana tyydyttävä (1-3) tai hyvä (4-5) suullisesta ja kirjallisesta kielitaidosta erikseen