Terveyttä edistävä hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SHA0403 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2009T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2011-2012) |
Laajuus: | 7 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
14 | S-TH-3A | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Helena Leppänen | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
15 | S-SH-3B | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Helena Leppänen, Sanna Saikkonen | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
16 | S-SH-2CK | 24.10.2011 – 18.5.2012 | Sanna Saikkonen | Suomi | 3.10.2011 – 30.10.2011 |
17 | S-TH-3B | 24.10.2011 – 27.4.2012 | Helena Leppänen | Suomi | 3.10.2011 – 18.11.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveydenhuollon kehityksen periaatteet ja terveydenhuoltojärjestelmän. Opiskelija tunnistaa eri ikäisten terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisyn merkityksen hoitotyössä. Opiskelija ymmärtää yksilön vastuun ja ympäristön merkityksen ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Opiskelija arvostaa terveyttä edistävää ympäristöä ja osaa toimia sen mukaisesti. Opiskelija saa valmiuksia toimia ympäristöterveydenhuollon tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen ennaltaehkäisevässä terveydenhoitotyössä.
Sisältö
Terveydenhoitotyön periaatteet ja terveydenhuollon järjestelmä. Terveyden edistäminen, ennaltaehkäisy, kuntoutus ja moniammatillinen yhteistyö eri ikäisten terveydenhoitotyössä. Ympäristön ja elintapojen vaikutus ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Ympäristöterveydenhuolto. Kestävä kehitys. Työntekijänä työyhteisössä.
Opiskelumateriaali
- Pönkä, A. 2002. Terveydensuojelu. Suomen ympäristöterveys Oy. Jyväskylä. Gummerus. (soveltuvin osin)
- Pietilä, A-M. et al. (toim.) 2002. Terveyden edistäminen: uudistuvat työmenetelmät. Helsinki. WSOY. Soveltuvin osin.
- Luennoitsijan osoittamat ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset. Virtuaaliopetus. Itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luennoille ja harjoituksiin.
Tehtävä tai tentti. Numeerinen arviointi.