Vammautuneen hoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SHA0307 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2009T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2011-2012) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Vekara, Outi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
16 | 29.8.2011 – 14.10.2011 | Outi Vekara | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 | |
17 | S-TH-3A | 24.10.2011 – 23.12.2011 | Outi Vekara | Suomi | 3.10.2011 – 18.11.2011 |
18 | S-TH-3B | 24.10.2011 – 23.12.2011 | Outi Vekara | Suomi | 3.10.2011 – 18.11.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy eri-ikäisten ja erityyppisesti vammautuneiden henkilöiden elämäntilanteeseen ja ymmärtää miten heitä voidaan auttaa eri vammaistyön auttamismenetelmin. Opiskelija ymmärtää vammaisuuden ja vajaakuntoisuuden yksilön ja perheen kriisinä. Opiskelija oppii kohtaamaan vammautuneen ja hänen perheensä ammatillisesti.
Sisältö
Vammaistyön auttamismenetelmät erityyppisesti vammautuneiden henkilöiden hoidossa. Vammaisten ja vajaakuntoisten asema yhteiskunnassa. Vammaisuuden kokeminen ja kohtaaminen. Vammaisuus ja vajaakuntoisuus yksilön ja perheen kriisinä.
Opiskelumateriaali
- Kaski, M. et al. (toim.). 2001. Kehitysvammaisuus. Helsinki. WSOY
- Määttä, P. 1999 (tai uud.). Perhe asiantuntijana : erityiskasvatuksen ja kuntoutuksen käytännöt. Jyväskylä.
- Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt ja opintokäynnit.Itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luennoille, ryhmätöihin ja opintokäynteihin. Tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi.