Mielenterveystyö ja kriisityö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SHA0304 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2009T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2011-2012) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
24 | S-TH-3B | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Outi Vekara | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
25 | 29.8.2011 – 23.12.2011 | Outi Vekara | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 | |
26 | S-TH-3A | 9.1.2012 – 27.4.2012 | Outi Vekara | Suomi | 7.12.2011 – 15.1.2012 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee mielenterveystyön, päihde- ja kriisityön lähtökohtia ja omaksuu käsityksen psykiatrisen hoidon, kriisi- ja päihdetyön palvelujärjestelmistä ja keskeisestä lainsäädännöstä. Opiskelija saa valmiuksia myönteisen ja auttavan vuorovaikutussuhteen luomiseen mielenterveys- ja päihdeasiakkaisiin sekä heidän läheisiinsä. Opiskelija tunnistaa, mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä niihin liittyviä tarpeita ja kykenee vastaamaan tuen tarpeeseen hoitotyön auttamismenetelmin. Opiskelija tunnistaa kriisissä olevan asiakkaan ja osaa tukea häntä kriisin eri vaiheissa.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset käsitteet ja lähtökohdat, mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö sekä hoito- ja palvelujärjestelmät.Hoitotyö mielenterveys- ja päihdetyössä sekä psykiatrisessa hoidossa. Mielenterveyden ensiapu.Traumaattinen kriisit. Työmenetelmät kriisitilanteissa.
Opiskelumateriaali
- Saarelainen, R., Stengård, E. & Vuori-Kemilä, A. 2003. Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: yhteistyötä ja kumppanuutta. Helsinki. WSOY.
- Noppari, E., Kiiltomäki, A. & Pesonen, A. 2007.Mielenterveystyö perusterveydenhullossa.Helsinki.Tammi.
- Ajankohtaisia artikkeleita, ohjelmatallenteita, harjoitusmateriaaleja.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, vuorovaikutus- ja itsetuntemusharjoitukset, tehtävät, tutustumiskäynnit. Itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Luennoille ja harjoituksiin osallistuminen. Tentti. Itsearviointi. Numeerinen arviointi.