Lasten ja nuorten terveys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STS1002 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2008T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2011-2012) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2011-2012
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
7 | S-TH-4A | 29.8.2011 – 24.2.2012 | Ritva Alaniemi, Ritva Lehtonen | Suomi | 19.8.2011 – 4.9.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää tietämystään lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä sekä kasvuympäristön merkityksestä terveen kasvun ja kehityksen edistäjänä. Opiskelija perehtyy perhekeskeiseen ja moniammatilliseen työskentelyyn. Opiskelija ymmärtää vuorovaikutuksellisen ohjaussuhteen ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten ja nuorten sekä perheiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija hallitsee seuranta- ja seulontamenetelmät lasten ja nuorten terveydenhoitotyössä. Opiskelija harjaantuu tunnistamaan häiriöitä, arvioimaan erityistuen tarvetta sekä suunnittelemaan jatkoseurantaa ja hoitoon ohjausta yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija syventää perhekeskeisyyden periaatteita lasten, nuorten ja perheiden ohjaamisessa ja tukemisessa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 189 tuntia
- mistä ohjattua opiskelua 91 tuntia
- mistä itsenäistä opiskelua 98 tuntia
Sisältö
Lasten ja nuorten kasvu ja kehitys. Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät. Terveyden edistäminen. Lasten ja nuorten seksuaaliterveyden tukeminen. Erityistuen tarpeen arviointi. Perhekeskeisyys ja moniammatillisuus sekä terveydenhoitajan asiantuntijuus lasten ja nuorten terveydenhoitotyössä.
Pediatria 0,5op, Seksuaaliterveys 1 op, Lasten ja nuorten Terveydenhoitotyö 4,5 op.
Opiskelumateriaali
- Mäki P., Wikström K., Hakulinen-Viitanen T., & Laatikainen T. (Toim.). Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja, 2011. THL.
- Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2004:14. STM.
- Kouluterveydenhuolto 2002. Opas kouluterveydenhuollon työntekijöille, peruskouluille ja kunnille. Stakes. Oppaita 51. STM.
- Terho P., Alalauri EL., Laakso J., Krogius H. & Pietikäinen M. 2002. Kouluterveydenhuolto. Duodecim. Soveltuvin osin.
- Rokottajan käsikirja. Kansanterveyslaitos. Verkkojulkaisu www.thl.fi
- Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa. Maailman terveysjärjestö (WHO) 2010, THL.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, oppimistehtävät, case-harjoitukset ja itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 1:
Opiskelija osaa:
- kuvata lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen pääpiirteet
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä terveellisen seksuaalisuuden kehityksessä pintapuolisesti
- tunnistaa lapsen, nuoren ja heidän perheidensä erityisen tuen tarpeita
- nimetä lapsen, nuoren ja perheen kannalta tärkeitä yhteistyötahoja
- käyttää terveydenhoitotyön seurata- ja seulontamenetelmiä pintapuolisesti
Taso 3:
Opiskelija osaa:
- kuvata ja arvioida lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä terveellisen seksuaalisuuden kehityksessä monipuolisesti
- tunistaa ja arvioida lasten, nuorten ja perheiden erityisen tuen tarvetta
- nimetä ja arvioida lasten, nuorten ja perheiden jatkohoidon tarvetta
- käyttää terveydenhoitotyön seuranta- ja seulontamenetelmiä monipuolisesti
Taso 5:
Opiskelija osaa:
- arvioida lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä sekä kasvuympäristön merkitystä laaja-alaisesti
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä terveellisen seksuaalisuuden kehityksessä asiakkaan yksilölliset erot huomioiden
- arvioida lapsen, nuoren ja perheen erityisen tuen tarvetta ja jatkohoitoon ohjausta
- käyttää terveydenhoitotyön seuranta- ja seulontamenetelmiä asiantuntevasti yksilölliset erot huomioiden
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Lääketieteen osio suoritetaan osallistumalla kaikille luennoille. Hoitotyön osiosta tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi. Käytännön harjoittelussa suoriutuminen ja oppimistehtävät vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.