Työterveys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STS2003 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2007T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2010-2011) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3 | 30.8.2010 – 22.10.2010 | Petri Lehtonen, Sanna Saikkonen | Suomi | 20.8.2010 – 5.9.2010 | |
4 | S-TH-4A | 3.1.2011 – 29.4.2011 | Sanna Saikkonen | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee työikäisen terveyttä uhkaavia tekijöitä, terveysriskejä, työperäisiä sairauksia, työtapaturmia ja ammattitauteja sekä osaa arvioida työntekijän altistumista työssä ilmeneville altisteille. Opiskelija osaa ohjata asiakasta terveyden uhan tunnistamisessa ja tehdä ehdotuksia terveellisemmän ja turvallisemman työpaikan kehittämiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakasta terveyden edistämisessä sekä ohjata jatkohoitoon sairauden vaatimissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää työhyvinvoinnin ja kuntoutuksen merkityksen työkykyisyyden tukemisessa. Opiskelija ymmärtää terveysteknologian mahdollisuudet terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää informaatio- ja terveysteknologiaa asiakkaiden ohjauksessa.
Sisältö
Työpaikan terveyttä uhkaavat tekijät. Terveellisen ja turvallisen työympäristön edistäminen. Työntekijän terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy ja hoito. Kuntoutuksen keinot työkykyisyyden tukemisessa. Työterveyshoitajan työ. Työterveyslainsäädäntö.
Opiskelumateriaali
- Juutilainen, I. 2004. Työterveyshoitajan käsikirja. Helsinki. Edita.
- Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Helsinki. Työterveyslaitos.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, oppimistehtävä, parityöskentely, havaintoesitys ja harjoittelu, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo luennoilla ja harjoituksissa. Tentti sekä hoitotyön että lääketieteen osiosta. Numeerinen arviointi. Oppimistehtävät ja käytännössä suoriutuminen vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.