VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Hoitotyö (S-SH) > 2007T > Vuosi 4 > Äitiyshoitotyö (STS1001)

Äitiyshoitotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: STS1001
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: S-SH 2007T
Taso: Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 4 (2010-2011)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Nyrhinen, Maj-Len
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2010-2011

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
4S-TH-4A30.8.2010 – 22.10.2010Maren Laasik, Ritva AlaniemiSuomi20.8.2010 – 5.9.2010
5 3.1.2011 – 4.3.2011Maren Laasik, Ritva AlaniemiSuomi7.12.2010 – 9.1.2011

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää tietämystään asiakas- ja perhekeskeisessä äitiyshoitotyössä sekä pystyy arvioimaan odottavien ja lapsivuoteisten perheiden tuen tarvetta. Opiskelija sisäistää ohjauksen merkityksen äitiyshoitotyössä ja kykenee vastaamaan perheiden tarpeisiin, myös ongelmatilanteissa. Opiskelija kykenee kokonaisvaltaiseen äitiyshoitotyöhön sekä moniammatilliseen tiimityöhön asiakkaan hoitopolun eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa riskiraskauksien oireet ja hoitomenetelmät

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja perhekeskeisyys äitiyshoitotyössä. Raskaana olevien ja lapsivuoteisten perheiden terveyden edistäminen ja ohjaus, imetysohjaus, vanhemmuuteen kasvun, varhaisen vuorovaikutuksen ja parisuhteen tukeminen sekä perhesuunnittelu. Riskiraskaudet ja niiden hoito.

Obstetriikka 1 op, Äitiyshoitotyön teoria 3 op.

Opiskelumateriaali

- Eskola, K. & Hytönen, E. 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Porvoo. Ws Bookwell Oy. Soveltuvin osin.
- Rönkä, A. & Kinnunen, U (toim.). 2002. Perhe ja vanhemmuus. Suomalainen perhe-elämä ja sen tukeminen. Keuruu. Otavan kirjapaino Oy. Soveltuvin osin.
- Vilén, M., Leppämäki, P. & Ekström, E. 2002, Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WS Bookwell Oy. Soveltuvin osin.
- Niemelä, P., Siltala, P. & Tamminen, T(toim.). 2003. Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus. Juva. WS Bookwell Oy. Soveltuvin osin.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, parityöskentely, havaintoesitykset ja case-harjoitukset, itsenäinen opiskelu.

Arviointimenetelmät

Luennoille ja harjoituksiin osallistuminen, tentti lääketieteellisestä osiosta, tentti tai tehtävä hoitoyön osiosta. Numeerinen arviointi. Käytännössä suoriutuminen ja oppimistehtävät vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.


Takaisin