Äitiyshoitotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STS1001 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2007T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2010-2011) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Nyrhinen, Maj-Len |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2010-2011
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
4 | S-TH-4A | 30.8.2010 – 22.10.2010 | Maren Laasik, Ritva Alaniemi | Suomi | 20.8.2010 – 5.9.2010 |
5 | 3.1.2011 – 4.3.2011 | Maren Laasik, Ritva Alaniemi | Suomi | 7.12.2010 – 9.1.2011 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää tietämystään asiakas- ja perhekeskeisessä äitiyshoitotyössä sekä pystyy arvioimaan odottavien ja lapsivuoteisten perheiden tuen tarvetta. Opiskelija sisäistää ohjauksen merkityksen äitiyshoitotyössä ja kykenee vastaamaan perheiden tarpeisiin, myös ongelmatilanteissa. Opiskelija kykenee kokonaisvaltaiseen äitiyshoitotyöhön sekä moniammatilliseen tiimityöhön asiakkaan hoitopolun eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa riskiraskauksien oireet ja hoitomenetelmät
Sisältö
Asiakaslähtöisyys ja perhekeskeisyys äitiyshoitotyössä. Raskaana olevien ja lapsivuoteisten perheiden terveyden edistäminen ja ohjaus, imetysohjaus, vanhemmuuteen kasvun, varhaisen vuorovaikutuksen ja parisuhteen tukeminen sekä perhesuunnittelu. Riskiraskaudet ja niiden hoito.
Obstetriikka 1 op, Äitiyshoitotyön teoria 3 op.
Opiskelumateriaali
- Eskola, K. & Hytönen, E. 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Porvoo. Ws Bookwell Oy. Soveltuvin osin.
- Rönkä, A. & Kinnunen, U (toim.). 2002. Perhe ja vanhemmuus. Suomalainen perhe-elämä ja sen tukeminen. Keuruu. Otavan kirjapaino Oy. Soveltuvin osin.
- Vilén, M., Leppämäki, P. & Ekström, E. 2002, Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Juva. WS Bookwell Oy. Soveltuvin osin.
- Niemelä, P., Siltala, P. & Tamminen, T(toim.). 2003. Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus. Juva. WS Bookwell Oy. Soveltuvin osin.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, parityöskentely, havaintoesitykset ja case-harjoitukset, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Luennoille ja harjoituksiin osallistuminen, tentti lääketieteellisestä osiosta, tentti tai tehtävä hoitoyön osiosta. Numeerinen arviointi. Käytännössä suoriutuminen ja oppimistehtävät vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.