Aikuisen terveys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STS2002 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2006T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2009-2010) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-TH-4A | 4.1.2010 – 30.4.2010 | Helena Leppänen, Juhani Laakso, Raisa Latvala-Kaataja | Suomi | 7.12.2009 – 10.1.2010 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee aikuisen ja ikääntyvän terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja saa valmiudet toimia terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi erilaisissa terveydenhuollon palvelujärjestelmissä. Opiskelija ymmärtää erilaisten palveluiden tuoman mahdollisuuden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija saa valmiuksia hoito- ja palvelusuunnitelman tekoon moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija ymmärtää terveysteknologian mahdollisuudet terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää informaatio- ja terveysteknologiaa asiakkaiden ohjauksessa.
Sisältö
Aikuisen ja ikääntyvän terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, keskeiset kansanterveydelliset terveysongelmat ja niiden ehkäisy. Terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen. Aikuisten ja ikääntyvien terveyspalvelut. Kokonaisvaltaisen hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen moniammatillisena yhteistyönä. Kotihoito, kotisairaanhoito ja kotisairaalatoiminta. Terveysteknologia työmenetelmänä.
Opiskelumateriaali
- Tepponen, R. 2003. Yli 75-vuotiaiden kotihoitoasiakkaiden palvelujen toteutuminen pääkaupunkiseudulla. Helsingin yliopisto. (Soveltuvin osin)
- Luennoitsijan osoittamia ajankohtaisia artikkeleita ja tutkimuksia.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, parityöskentely, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo luennoilla ja harjoituksissa. Tentti hoitotyön osiosta, lääketieteen ja terveysteknologian osioissa läsnäolovelvollisuus. Numeerinen arviointi.