Yhteisökeskeinen terveydenhoitotyö / Terveydenhoitotyön teoreettiset perusteet
Rakennetyyppi: | Opintokokonaisuus / Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STS2001 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | S-SH 2006T |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2009-2010) |
Laajuus: | 20 / 3 op |
Vastuuopettaja: | Nurmi, Regina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
2 | S-TH-4A | 24.8.2009 – 30.4.2010 | Helena Leppänen | Suomi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää terveydenhoitotyön lähtökohdat, historian ja kehitykseen vaikuttavat tekijät sekä tulevaisuuden haasteet. Opiskelija tuntee terveydenhoitoyön toimintamalleja ja työmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää hoitotieteellisen tiedon ja terveydenhoitotyötä tukevan monitieteisen tietoperustan merkityksen terveyden edistämistyön perustaksi.
Opiskelija perehtyy terveyden edistämisen teoreettisiin ja toiminnallisiin perusteisiin. Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen työmenetelmät, kykenee toteuttamaan erilaisia terveydenedistämisprojekteja ja hallitsee ryhmätoiminnan työmenetelmänä.
Opiskelija ymmärtää väestön terveyden seurantamenetelmät. Opiskelija ymmärtää yhteisödiagnoosin merkityksen työnsä suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija tuntee terveyspoliittiset sekä väestökohtaiset hoito-ohjelmat.
Sisältö
Terveydenhoitotyön peruskäsitteet. Terveydenhoitotyön kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät. Terveydenhoitotyön toimintamalleja ja työmenetelmiä.
Terveyden edistämisen toimintamallit yksilö-, perhe- ja yhteisötasolla. Terveydenedistämisen työmenetelmät.
Väestön terveyden seurantamenetelmät. Yhteisödiagnoosi.
Opiskelumateriaali
- Simoila, R. 1994. Terveydenhoitajan työn kehitys, ristiriidat ja työnorientaatiot. Helsinki.STM.
- Siivola, U. 1985. Terveyssisar kansanterveystyössä. Porvoo. WSOY.
- Pietilä, A-M et al. (toim.) 2002. Terveyden edistäminen, uudistuvat työmenetelmät. Helsinki. WSOY.
- Sosiaali- ja terveysministeriö 2001. Valtioneuvoston periaatepäätös Terveys 2015 kansanterveysohjelmasta. Helsinki
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut ja ryhmätyöskentely, case-harjoitukset, itsenäinen opiskelu.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Kirjalliset tehtävät ja/tai tentit. Numeerinen arviointi.